Zimowy dylemat - rozgrzewać czy ruszać?
Gdy tylko temperatura spada poniżej zera, parkujący „pod chmurką” kierowcy dzielą się na dwie grupy. Jedna rozgrzewa samochód na postoju, odśnieżając czy skrobiąc w tym czasie szyby, druga stara się jak najszybciej ruszyć. Kto ma rację?
By odpowiedzieć na to pytanie, trzeba najpierw zastanowić się, co jest lepsze dla silnika. Do 75% jego zużycia powstaje w czasie pierwszych 20 minut pracy. Gdy mróz jest silny, może się nawet okazać, że podczas tak krótkiej jazdy jednostka napędowa nie zdąży się rozgrzać do optymalnej temperatury. Mimo to zdecydowanie odradzamy nagrzewanie samochodu na postoju. Dlaczego? Bo to w czasie jazdy, pod obciążeniem, płyn chłodniczy i olej dużo szybciej osiągną właściwą temperaturę.
Podczas silnych mrozów warto jedynie odczekać kilka czy kilkanaście sekund po uruchomieniu silnika, by olej miał szansę dotrzeć do wszystkich wymagających smarowania elementów i ruszyć w drogę. Oczywiście należy wówczas unikać wysokich obrotów.
„Kiedy jest zimno zwiększa się lepkość oleju, więc dociera on do tzw. węzłów tarcia w ograniczonym zakresie. Dodatkowo, jeśli silnik pracuje na niskich obrotach, następuje wypieranie filmu olejowego ze współpracujących elementów i może dochodzić do kontaktu metal-metal, co powoduje przyspieszone zużycie” – mówi Paweł Mastalerek, ekspert techniczny Castrol. Może się też zdarzyć, że niespalone paliwo spłynie po ściankach cylindrów rozrzedzając olej, co pogarsza jego właściwości. Najlepiej w zimowych warunkach poradzą sobie środki smarne o niskiej lepkości zimowej, których temperatura płynięcia jest niska.
Jeśli te argumenty nie są w stanie przekonać zwolenników rozgrzewania auta na postoju, może przemówi do nich… perspektywa otrzymania mandatu. Prawo o ruchu drogowym zakazuje postoju z włączonym dłużej niż minutę silnikiem. Za nieprzestrzeganie tego zakazu grozi mandat w wysokości od 100 do nawet 300 zł.
By odpowiedzieć na to pytanie, trzeba najpierw zastanowić się, co jest lepsze dla silnika. Do 75% jego zużycia powstaje w czasie pierwszych 20 minut pracy. Gdy mróz jest silny, może się nawet okazać, że podczas tak krótkiej jazdy jednostka napędowa nie zdąży się rozgrzać do optymalnej temperatury. Mimo to zdecydowanie odradzamy nagrzewanie samochodu na postoju. Dlaczego? Bo to w czasie jazdy, pod obciążeniem, płyn chłodniczy i olej dużo szybciej osiągną właściwą temperaturę.
Podczas silnych mrozów warto jedynie odczekać kilka czy kilkanaście sekund po uruchomieniu silnika, by olej miał szansę dotrzeć do wszystkich wymagających smarowania elementów i ruszyć w drogę. Oczywiście należy wówczas unikać wysokich obrotów.
Jeśli te argumenty nie są w stanie przekonać zwolenników rozgrzewania auta na postoju, może przemówi do nich… perspektywa otrzymania mandatu. Prawo o ruchu drogowym zakazuje postoju z włączonym dłużej niż minutę silnikiem. Za nieprzestrzeganie tego zakazu grozi mandat w wysokości od 100 do nawet 300 zł.
Autor: .
Źródło: Samar
Źródło: Samar
0
Komentarze do:Zimowy dylemat - rozgrzewać czy ruszać?
Dodaj komentarz
- Podobne
- O czym należy pamiętać wyjeżdżając na ferie zimowe za granicę?
- Czemu nie należy przewozić sprzętu narciarskiego luzem?
- Podróżujesz po Europie zimą? Sprawdź gdzie obowiązują zimowe opony.
- Jak zachować bezpieczeństwo podczas burz?
- Klapki a bezpieczeństwo podróżowania
- Sezon na łańcuchy. Co warto wiedzieć i jak jeździć?
Jeep Compas II w nowej odsłonie
LOCA Bikes - dobre bo krajowe!
Rolls-Royce Dawn przepych kontrolowany!
Klopsik - wiecznie uśmiechnięty pies!
BMW Badanie rynku Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo na drodze Bezpieczeństwo w podróży Bezpieczna podróż Bezpieczna podróż ze zwierzakiem Gadżety Impreza Kobieta Kobieta za kierownicą Odjechane Podróże Policja Prawo Prawo jazdy Przepisy Rower Rowerzyści
Więcej »