Z ekologią na TAK, czyli drugie życie akumulatora
Dbałość o środowisko naturalne i odpowiedzialność za nie powinna być w każdym z nas. Wskazane jest, aby użytkownicy aut mieli to szczególnie na uwadze.
Odpowiedzialne i świadome postępowanie z wyeksploatowanymi częściami samochodowymi może przyczynić się do zwiększenia liczby zachowań proekologicznych w naszym kraju. Sprawa staje się nad wyraz poważna, gdy w grę wchodzą odpady szkodliwe takie jak akumulatory samochodowe.
Każdy użytkownik pojazdu, który wymienia akumulator na nowy, zobowiązany jest do właściwego postępowania z tym zużytym. Tym bardziej, że ze względu na swoje właściwości akumulatory ołowiowe zostały zakwalifikowane jako odpady niebezpieczne, czyli takie, które mogą negatywnie wpływać na środowisko oraz zdrowie ludzi.
Zużyty akumulatory = odpad niebezpieczny
Akumulator kwasowo-ołowiowy składa się w 60% z ołowiu (w różnych postaciach i związkach), elektrolitu (roztwór kwasu siarkowego) i tworzywa sztucznego (polipropylen i polietylen), zawierając tym samym związki o właściwościach toksycznych i żrących. W codziennym użytkowaniu nie są one jednak niebezpieczne, gdyż akumulatory spełniają wyśrubowane normy bezpieczeństwa.
Problem natomiast powstaje, gdy samochodowa bateria staje się odpadem, gdyż znajdujące się w niej szkodliwe substancje w niekontrolowany sposób mogą się dostać do środowiska naturalnego, zanieczyszczając je. Z tego powodu konieczne było stworzenie odpowiednich norm prawnych regulujących właściwe zagospodarowanie tego typu odpadów. Istotne to było zarówno ze względów na ograniczenie zużycia surowców naturalnych, jak i zmniejszenie ilości odpadów.
Z dbałości o środowisko
Aby wyjść ochronie środowiska naturalnego naprzeciw, 24 kwietnia 2009 wprowadzono w życie ustawę o bateriach i akumulatorach, regulującą postępowanie z tego typu odpadami. Zgodnie z jej wytycznymi każdy użytkownik akumulatora samochodowego kwasowo-ołowiowego jest zobowiązany do przekazania zużytych baterii i akumulatorów m.in. sprzedawcy detalicznemu tych produktów.
W praktyce oznacza to, że kupując nowy akumulator zobowiązani jesteśmy do pozostawienia starego. W przypadku kiedy tego nie zrobimy, sprzedawca jest zobowiązany pobrać opłatę depozytową w wysokości 30 zł oraz potwierdzić jej pobranie na specjalnym formularzu.
Oczywiście kwota ta zostanie zwrócona w momencie oddania starej baterii samochodowej pod warunkiem, że zwrócimy ją w ciągu 30 dni.
Recykling akumulatorów
Z uwagi na dobro środowiska naturalnego i respektując obowiązujące przepisy prawne, producenci kwasowo-ołowiowych baterii samochodowych zajmują się odbiorem od sprzedawców zużytych akumulatorów i przekazaniem ich do recyklingu.
"Aby usprawnić zagospodarowanie szkodliwych odpadów, jakimi są zużyte akumulatory, wykorzystaliśmy sieć naszych centrów serwisowych i dystrybucyjnych tworząc kilkaset punktów, które zajmują się przyjmowaniem wyeksploatowanych baterii samochodowych" - mówi Ryszard Wasyłyk, dyrektor rynku krajowego w firmie Jenox Akumulatory.
"Nasze przedsiębiorstwo prócz wspomnianych wcześniej rozwiązań prowadzi również działania edukacyjne o charakterze proekologicznym wśród swoich kontrahentów i klientów. Ponadto udoskonalając i unowocześniając proces technologiczny produkcji akumulatorów marki Jenox, mamy na uwadze ochronę zdrowia ludzkiego oraz dobro środowiska naturalnego" - dodaje Wasyłyk.
Należy zaznaczyć, że firma Jenox Akumulatory ściśle realizuje rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH).
Budowanie ekologicznych postaw to proces złożony. Postępując odpowiedzialnie i we współpracy z producentami i dystrybutorami baterii samochodowych, jesteśmy w stanie uniknąć zanieczyszczenia środowiska związkami ołowiu i kwasu siarkowego. Pamiętajmy, że recykling umożliwia odzyskanie znacznej części surowców, a my oddając zużyty akumulator do utylizacji chronimy środowisko.
Odpowiedzialne i świadome postępowanie z wyeksploatowanymi częściami samochodowymi może przyczynić się do zwiększenia liczby zachowań proekologicznych w naszym kraju. Sprawa staje się nad wyraz poważna, gdy w grę wchodzą odpady szkodliwe takie jak akumulatory samochodowe.
Każdy użytkownik pojazdu, który wymienia akumulator na nowy, zobowiązany jest do właściwego postępowania z tym zużytym. Tym bardziej, że ze względu na swoje właściwości akumulatory ołowiowe zostały zakwalifikowane jako odpady niebezpieczne, czyli takie, które mogą negatywnie wpływać na środowisko oraz zdrowie ludzi.
Akumulator kwasowo-ołowiowy składa się w 60% z ołowiu (w różnych postaciach i związkach), elektrolitu (roztwór kwasu siarkowego) i tworzywa sztucznego (polipropylen i polietylen), zawierając tym samym związki o właściwościach toksycznych i żrących. W codziennym użytkowaniu nie są one jednak niebezpieczne, gdyż akumulatory spełniają wyśrubowane normy bezpieczeństwa.
Problem natomiast powstaje, gdy samochodowa bateria staje się odpadem, gdyż znajdujące się w niej szkodliwe substancje w niekontrolowany sposób mogą się dostać do środowiska naturalnego, zanieczyszczając je. Z tego powodu konieczne było stworzenie odpowiednich norm prawnych regulujących właściwe zagospodarowanie tego typu odpadów. Istotne to było zarówno ze względów na ograniczenie zużycia surowców naturalnych, jak i zmniejszenie ilości odpadów.
Z dbałości o środowisko
Aby wyjść ochronie środowiska naturalnego naprzeciw, 24 kwietnia 2009 wprowadzono w życie ustawę o bateriach i akumulatorach, regulującą postępowanie z tego typu odpadami. Zgodnie z jej wytycznymi każdy użytkownik akumulatora samochodowego kwasowo-ołowiowego jest zobowiązany do przekazania zużytych baterii i akumulatorów m.in. sprzedawcy detalicznemu tych produktów.
W praktyce oznacza to, że kupując nowy akumulator zobowiązani jesteśmy do pozostawienia starego. W przypadku kiedy tego nie zrobimy, sprzedawca jest zobowiązany pobrać opłatę depozytową w wysokości 30 zł oraz potwierdzić jej pobranie na specjalnym formularzu.
Oczywiście kwota ta zostanie zwrócona w momencie oddania starej baterii samochodowej pod warunkiem, że zwrócimy ją w ciągu 30 dni.
Recykling akumulatorów
Z uwagi na dobro środowiska naturalnego i respektując obowiązujące przepisy prawne, producenci kwasowo-ołowiowych baterii samochodowych zajmują się odbiorem od sprzedawców zużytych akumulatorów i przekazaniem ich do recyklingu.
"Aby usprawnić zagospodarowanie szkodliwych odpadów, jakimi są zużyte akumulatory, wykorzystaliśmy sieć naszych centrów serwisowych i dystrybucyjnych tworząc kilkaset punktów, które zajmują się przyjmowaniem wyeksploatowanych baterii samochodowych" - mówi Ryszard Wasyłyk, dyrektor rynku krajowego w firmie Jenox Akumulatory.
"Nasze przedsiębiorstwo prócz wspomnianych wcześniej rozwiązań prowadzi również działania edukacyjne o charakterze proekologicznym wśród swoich kontrahentów i klientów. Ponadto udoskonalając i unowocześniając proces technologiczny produkcji akumulatorów marki Jenox, mamy na uwadze ochronę zdrowia ludzkiego oraz dobro środowiska naturalnego" - dodaje Wasyłyk.
Należy zaznaczyć, że firma Jenox Akumulatory ściśle realizuje rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH).
Budowanie ekologicznych postaw to proces złożony. Postępując odpowiedzialnie i we współpracy z producentami i dystrybutorami baterii samochodowych, jesteśmy w stanie uniknąć zanieczyszczenia środowiska związkami ołowiu i kwasu siarkowego. Pamiętajmy, że recykling umożliwia odzyskanie znacznej części surowców, a my oddając zużyty akumulator do utylizacji chronimy środowisko.
Autor: .
Źródło: Informacja prasowa
Źródło: Informacja prasowa
1
Komentarze do:Z ekologią na TAK, czyli drugie życie akumulatora
Dodaj komentarz
Z ekologią na TAK, czyli drugie życie akumulatora
kordelka // 20.11.2013 19.50Ja i tak zawsze jakieś polskie kupowałam. Bez sensu przepłacać za zagraniczne, jak można mieć to samo taniej i jeszcze wesprzeć swoich.
- Podobne
- Warszawa rozbudowuje sieć stacji dla samochodów elektrycznych
- W miastach powstaną ekostrefy – nie każdym samochodem wjedziesz do centrum
- 22 września - Dzień bez Samochodu, parkuj za darmo na parkingach P+R!
- Ekozasady na drodze
- Kilka sposobów na niższe spalanie
- Katarzyna Glinka i ZOE GREEN DESIGN
Jeep Compas II w nowej odsłonie
LOCA Bikes - dobre bo krajowe!
Rolls-Royce Dawn przepych kontrolowany!
Klopsik - wiecznie uśmiechnięty pies!
BMW Badanie rynku Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo na drodze Bezpieczeństwo w podróży Bezpieczna podróż Bezpieczna podróż ze zwierzakiem Gadżety Impreza Kobieta Kobieta za kierownicą Odjechane Podróże Policja Prawo Prawo jazdy Przepisy Rower Rowerzyści
Więcej »