Większa dozwolona prędkość - mniej wypadków?
Ostatnią rzeczą do jakiej chciałybyśmy Was namawiać jest łamanie przepisów prawa, ale czy czasem nie warto zastanowić się nad jego zmianą?
Statystyki dla poszczególnych krajów pokazują, że między poszczególnymi państwami członkowskimi UE występują znaczne różnice pod względem liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych. W przeliczeniu na milion mieszkańców w UE odnotowano średnio 52 ofiary śmiertelne wypadków drogowych. Kraje o najniższej liczbie ofiar śmiertelnych wypadków drogowych to: Wielka Brytania, Szwecja, Niderlandy i Dania, gdzie odnotowuje się około 30 ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców.
To właśnie w Danii trwa ciekawy eksperyment drogowy. O co chodzi? Duński zarząd dróg – Vejdirektoratet – w 2011 r. zdecydował się podnieść limit prędkości na niektórych drogach z 80 km/h do 90 km/h. Końcowy raport ma pojawić się dopiero na wiosnę przyszłego roku, ale już dziś mówi się, że spadła liczba wypadków na tych odcinkach na których zmodyfikowano limit prędkości. Jak to możliwe? Ruch na drogach stał się bardziej jednolity, mniejszy odsetek kierowców próbuje wyprzedzać dzięki czemu ryzyko wypadków zmniejszyło się.
Podobny eksperyment wykonano w Stanach. W 2008 roku, władze stanów Utah, Idaho i Wyoming, zdecydowały o sukcesywnym podnoszeniu dopuszczalnej prędkości na niektórych odcinkach międzystanowych autostrad I-15, I-80 i I-84.Chodziło o wprowadzenie limitu 80 mph czyli ok. 128 km/h. Sześć lat po pierwszych zmianach pokuszono się o podsumowania.
Podobny eksperyment wykonano w Stanach. W 2008 roku, władze stanów Utah, Idaho i Wyoming, zdecydowały o sukcesywnym podnoszeniu dopuszczalnej prędkości na niektórych odcinkach międzystanowych autostrad I-15, I-80 i I-84.Chodziło o wprowadzenie limitu 80 mph czyli ok. 128 km/h. Sześć lat po pierwszych zmianach pokuszono się o podsumowania.
Liczba kierowców przekraczających dozwoloną prędkość spadła o 20 procent, liczba wypadków również uległa redukcji. W zależności od odcinka było to od 11 do 20 procent. Erik Mather szef drogówki z Zelandii i Lolland-Falster przyznał, że policjanci muszą całkowicie zmienić swój pogląd w sprawie limitów prędkości. Może warto pokusić się o konsultacje społeczne oraz opinie ekspertów i opracować mapę zmian?
Autor: K. Szreder
Źródło: ec.europa.eu
Źródło: ec.europa.eu
0
Komentarze do:Większa dozwolona prędkość - mniej wypadków?
Dodaj komentarz
- Podobne
- Bezpieczna jazda podczas mgły
- Uff jak gorąco! Jak schłodzić wnętrze auta?
- Ostrożnie z tą choinką - jak ją przewieźć by nie dostać mandatu
- Oświetlenie z głową - ważna sprawa w okresie jesiennym!
- Wybierz odpowiednie okulary przeciwsłoneczne do samochodu
- Kochasz? Powiedz STOP wariatom drogowym!
Jeep Compas II w nowej odsłonie
LOCA Bikes - dobre bo krajowe!
Rolls-Royce Dawn przepych kontrolowany!
Klopsik - wiecznie uśmiechnięty pies!
BMW Badanie rynku Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo na drodze Bezpieczeństwo w podróży Bezpieczna podróż Bezpieczna podróż ze zwierzakiem Gadżety Impreza Kobieta Kobieta za kierownicą Odjechane Podróże Policja Prawo Prawo jazdy Przepisy Rower Rowerzyści
Więcej »