Rowerzyści vs kierowcy. Kto powoduje większe zagrożenie na drogach?
Tagi: Bezpieczeństwo, Rowerzysta, Badanie rynku, Rower, Rowerzyści, Kobieta na rowerze
Kierowcy często zarzucają rowerzystom brak znajomości przepisów ruchu drogowego, a właściciele jednośladów narzekają na agresywną jazdę posiadaczy samochodów. Kto w rzeczywistości jest większym zagrożeniem na drodze?
W najnowszym raporcie zespół porównywarki ubezpieczeń mfind.pl przyjrzał się m.in. statystykom wypadków z udziałem rowerzystów.
Jazda rowerem coraz popularniejsza
Zgodnie z raportem kalkulatora OC i AC mfind w Polsce na 1000 mieszkańców przypada 300 rowerów (dane GUS). Chociaż daleko nam jeszcze do Holendrów (900), to liczba ta szybko rośnie i Polacy gonią średnią unijną (600). - Pamiętajmy, że ruch rowerowy szybko rośnie. Nie ma dokładnych danych, ale można założyć, że ten wzrost sięga nawet 30 proc. rocznie przez kilka ostatnich lat - przekonuje Michał Kalida z Warszawskiej Masy Krytycznej.
Coraz przychylniejszym okiem na rowerzystów patrzą samorządy - np. w Warszawie władze chcą w latach 2016-2017 wydać na 100 km nowych ścieżek rowerowych aż 100 mln zł.
Więcej rowerzystów to mniej… wypadków?
W 2014 roku doszło do 1786 wypadków z winy rowerzystów, to o ponad 500 mniej niż w roku 2007. Znacznie zmniejszyła się również liczba ofiar śmiertelnych takich zdarzeń - z 243 do 146. Wszystkich wypadków z udziałem rowerzystów było w 2014 roku 4556 (5028 siedem lat wcześniej). Łatwo więc policzyć, że zaledwie co trzecia kolizja była wynikiem błędu właściciela jednośladu.
W wypadkach giną głównie rowerzyści
W latach 2007-2014 z winy rowerzystów zginęło 114 osób. W tym samym czasie na drogach życie straciło 2785 cyklistów. Właściciele jednośladów nie stanowią również większego zagrożenia dla pieszych. W 2014 roku odnotowano jedynie 205 przypadków takich kolizji, podczas gdy kierowcy aż 5061 razy najeżdżali na pieszego.
Rowerzyści i kierowcy mają problem z udzielaniem pierwszeństwa
Zarówno wśród rowerzystów jak i kierowców główną przyczyną wypadków jest nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu. Poza tym cykliści nieprawidłowo skręcają, nie sygnalizując tego manewru, a także nieprawidłowo przejeżdżają po przejściach dla pieszych. Co ciekawe, często również "nie dostosowują prędkości do warunków ruchu". Z kolei kierowcy nieprawidłowo wyprzedzają i nie zachowują bezpiecznej odległości.
- Na pewno optymizmem może napawać fakt, że w wypadkach z udziałem rowerzystów ginie coraz mniej osób. Jednak zarówno kierowcy jak i właściciele jednośladów, muszą ciągle pamiętać o tym, aby z dużą ostrożnością podchodzić do poczynań współuczestników ruchu. Miejmy w świadomości statystyki z raportu mfind, które jasno pokazują, że nawet przypadkowa kolizja, szczególnie dla rowerzysty, może się skończyć tragicznie. Na drodze starajmy się być uważni i po prostu bardziej życzliwi - komentuje Bartłomiej Roszkowski, współzałożyciel i VP Product porównywarki ubezpieczeń mfind.pl.
Pełny raport objęty patronatem portalu Auto Świat można przeczytać w serwisie Akademia ubezpieczeń mfind.
Źródło: mfind.pl
Rowerzyści vs kierowcy. Kto powoduje większe zagrożenie na drogach?
Dodaj komentarz
- Podobne
- 95% Polaków jeździ na rowerze, nie zawsze zgodnie z prawem
- Nowe platformy rowerowe Whispbar
- Sezon na jednoślady w pełni - „Bezpiecznie razem do celu”
- LeafxPro 2, czyli rowerowy parasol
- Taurus BikeUp Pro – nowy bagażnik rowerowy
- 95 procent Polaków jeździ na rowerze, nie zawsze zgodnie z prawem
Jeep Compas II w nowej odsłonie
LOCA Bikes - dobre bo krajowe!
Rolls-Royce Dawn przepych kontrolowany!
Klopsik - wiecznie uśmiechnięty pies!