Strona główna » Serwis główny » Aktualności » Rowerami pod prąd - ruszyły konsultacje nowelizacji przepisów

Rowerami pod prąd - ruszyły konsultacje nowelizacji przepisów

Rowerami pod prąd - ruszyły konsultacje nowelizacji przepisów
Dodano: 10. 06. 2014
Tagi: Przepisy, Kobieta, Rower, Rowerzyści

3 czerwca br. rozpoczęły się konsultacje społeczne projektu rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju oraz Spraw Wewnętrznych w sprawie znaków i sygnałów drogowych, które umożliwia samorządom wprowadzanie nowoczesnych rozwiązań w organizacji ruchu, zwiększających bezpieczeństwo rowerzystów i ułatwiających im poruszanie się po  drogach.

Rowerami pod prąd - ruszyły konsultacje nowelizacji przepisów
Zdaniem resortu zmiany mogą one zwiększyć bezpieczeństwo cyklistów, a nowe przepisy mają umożliwiać:

  • wyznaczenie na jezdniach śluz dla rowerów,
  • wprowadzenie ruchu rowerów „pod prąd” bez wyznaczania pasów ruchu, czyli dopuszczenie dwukierunkowego ruchu rowerowego w jezdniach ulic jednokierunkowych,
  • wprowadzenie ruchu rowerowego na jednym pasie wspólnie z ruchem pojazdów transportu publicznego,
  • wprowadzenie nowych, trójkomorowych sygnalizatorów świetlnych dedykowanych ruchowi rowerowemu, prowadzonemu po jezdni,
  • uproszczenie oznakowania poprzez zmniejszenie liczby znaków i ich uporządkowanie.

Zdaniem Ministerstwa udział ruchu rowerowego w miastach dynamicznie rośnie (i będzie rósł), więc potrzebne są rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo i komfort rowerzystów. Większa chęć mieszkańców miast do podróżowania rowerem to jeden ze sposobów na problemy transportowe miast.

Zaproponowane w projekcie rozporządzenia rozwiązania są powszechnie stosowane w organizacji ruchu w wielu krajach UE (m.in. Holandii, Belgii, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Węgrzech, Czechach czy Irlandii).

W Berlinie na około 200 km ulic jednokierunkowych dopuszczono ruch rowerowy w obu kierunkach, a we Francji od 1 lipca 2010 roku otwarto wszystkie ulice jednokierunkowe dla ruchu rowerowego w obu kierunkach.

Powszechnie stosowane są też śluzy rowerowe – poprawiają bezpieczeństwo rowerzysty, a także, w połączeniu z nowymi elementami sygnalizacji świetlnej, dają możliwość efektywniej wykorzystywać przepustowość jezdni poprzez wcześniejsze wpuszczenie rowerzystów na skrzyżowania.

Sygnalizatory trójkomorowe, umożliwiające efektywne wykorzystanie sygnalizacji świetlnej i projektowanie jej odrębnie dla szybszych użytkowników jezdni (samochody osobowe, komunikacja zbiorowa) oraz rowerzystów, są od lat stosowane m.in. w Danii, Szwecji, Holandii, Niemczech, czy na Węgrzech.

Jak podaje resort liderami zmian przyjaznych rowerzystom są w Polsce Gdańsk i Wrocław. Gdańsk zdecydował się na wprowadzenie ruchu rowerów „pod prąd”.  W ciągu 5 ostatnich lat w doszło w tym mieście do 755 wypadków z udziałem rowerzystów.  5 z nich zdarzyło się na ulicach objętych dopuszczeniem ruchu rowerowego „pod prąd”. Tylko jeden miał związek z istniejącą organizacją ruchu.

W oparciu o sprawdzone zachodnioeuropejskie rozwiązania, we Wrocławiu wprowadzono na szeroką skalę śluzy rowerowe. Zastosowano je na około 40 skrzyżowaniach. Wrocław wprowadził też znany i powszechnie stosowany w miastach zachodnioeuropejskich trójkomorowy sygnalizator rowerowy. Aktualnie ponad 40 skrzyżowań posiada tego typu sygnalizację. W okresie ich funkcjonowania nie zarejestrowano żadnych zdarzeń drogowych z udziałem rowerzystów.

Wiele innych samorządów systematycznie zwiększa nakłady na infrastrukturę rowerową: przykładem może być Warszawa, która w tym roku przeznaczy na te cele blisko 30 mln zł, czy Łódź - 18 mln zł.

Konsultacje społeczne projektu rozporządzenia potrwają miesiąc, a udział wezmą w nich: Klub Inżynierii Ruchu „Klir”, Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP, Polski Kongres Drogowy, Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Zarząd Województw RP, Konwent Marszałków Województw Rzeczypospolitej Polskiej, Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich, Krajowa Rada Zarządów Dróg Powiatowych, Związek Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej, Związek Miast Polskich, Unia Miasteczek Polskich, Unia Metropolii Polskich, Związek Powiatów Polskich, Stowarzyszenie na Rzecz Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego „Droga i Bezpieczeństwo”, Stowarzyszenie Prawo na Drodze, Instytut Transportu Samochodowego, Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Stowarzyszenie Linia Życia, Stowarzyszenie Miasta Dla Rowerów, Stowarzyszenie Zielone Mazowsze.

Projekt rozporządzenia dostępny jest w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji Link.

Autor: ED
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju
0
Komentarze do:

Rowerami pod prąd - ruszyły konsultacje nowelizacji przepisów

Dodaj komentarz

Nick:
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować tutaj »
Wpisz kod z obrazka: