Przygotuj samochód do wakacyjnej podróży
Samochód jest jednym z najpopularniejszych środków transportu w czasie wakacji. W ferworze przedurlopowych przygotowań nie można zapominać o przeglądzie. Kontrola w serwisie pozwoli uniknąć niemiłych niespodzianek podczas wyjazdu.
Wielu kierowców jest przekonanych, że w zaciszu własnego garażu lub na podwórku są w stanie sprawdzić i naprawić samochód. Po części jest to prawda; bez wizyty u specjalisty można wymienić zużyte żarówki czy też skontrolować stan opon i poziom niektórych płynów eksploatacyjnych. Jednak domorosły mechanik nie jest w stanie wykryć wielu usterek i naprawić skomplikowanych mechanizmów, którymi współczesne samochody są wręcz naszpikowane.
Dlatego pojazd najlepiej powierzyć kompetentnym serwisantom, którzy dokonają fachowego przeglądu, usuną awarie i udzielą rad dotyczących eksploatacji.
Statystyki wypadków nie nastrajają optymistycznie. Badania pokazują, że wiele kolizji spowodowanych jest złym stanem technicznym pojazdu. Eksperci zalecają, by umówić się na kontrolę w serwisie najpóźniej dwa tygodnie przed wyjazdem (w tym czasie nawet najpoważniejsze usterki mogą być usunięte).
Zawieszenie – kilka słów nie tylko o komforcie podróżowania
Polskie drogi są prawdziwym torem przeszkód, tym samym zawieszenie samochodu to jedna z pierwszych rzeczy, na którą warto zwrócić uwagę. Jest ono odpowiedzialne nie tylko za komfort jazdy, ale również za stabilność nadwozia i długość drogi hamowania. Luzy punktów mocujących czy też skrzywione wahacze mogą doprowadzić do utraty panowania nad pojazdem (również na prostej drodze), a wybite amortyzatory wydłużają drogę hamowania nawet o 30%.
Klienci bardzo często ignorują drobne luzy w układzie zawieszenia, odkładając naprawę "na później". Tymczasem luz jednego elementu może spowodować szybsze zniszczenie pozostałych części zawieszenia. W ten sposób pozorna oszczędność doprowadza do szybkiego zużycia całego zawieszenia, a to już poważna i relatywnie droga naprawa - mówi Jerzy Brzozowski, szef serwisu Autotraper Alfa Romeo i Lancia.
Na zdrowie!
W samochodzie unosi się nieprzyjemny zapach, a pasażerowie bez przerwy kichają? Prawdopodobnie winna jest niesprawna wentylacja: zużyty filtr kabinowy nie zatrzymuje zanieczyszczeń pochodzących z zewnątrz, a pleśnie i grzyby zadomowiły się w kanałach doprowadzających powietrze do kabiny. Dlatego system wentylacji, szczególnie pojazdu wyposażonego w klimatyzację, raz w roku należy oczyścić. Serwis układu wentylacji zakłada wymianę filtra kabinowego, dezynfekcję parownika i kanałów wentylacyjnych, a także uzupełnienie czynnika, czyli gazu chłodzącego. Tak odświeżona „klima” pozwoli stworzyć w samochodzie przyjazną atmosferę.
Silnik to źródło mocy i energii
Jednostka napędowa nie tylko wprawia samochód w ruch, ale również dostarcza energii, która ładuje akumulator i umożliwia korzystanie z wyposażenia elektrycznego, a także napędza szereg mechanizmów potrzebnych do prawidłowego działania samochodu (np. kompresor klimatyzacji czy też alternator).
Dlatego przed wyjazdem w dłuższą trasę warto skontrolować jakość i napięcie pasków napędzających wspomniane mechanizmy, uszczelnienie bloku silnika i głowicy, stan układu wydechowego i przepustowość filtrów paliwa i powietrza.
"Współczesne silniki to niezwykle odporne i przemyślane konstrukcje, wymagające jednak odpowiedniego traktowania. Niezależnie od opinii krążących wśród użytkowników nie ma samochodu bezobsługowego. Jeśli ktoś nie dba o stan techniczny auta, to prędzej czy później stanie na drodze. Z drugiej strony regularny serwis, części o odpowiedniej jakości i naprawy wykonane zgodnie z technologią zapewniają bezproblemowe użytkowanie i wydłużają okres eksploatacyjny - mówi Piotr Pacholczyk z serwisu pogwarancyjnego Autotraper.
Życiodajne płyny
Być może nie wszyscy o tym wiedzą, ale w samochodzie istnieje przynajmniej kilka zamkniętych „krwiobiegów”, w których krąży olej, płyn hamulcowy czy też płyn chłodniczy. Każdy z nich ma określoną rolę. Wbrew wielu obiegowym opiniom płyn płynowi nie jest równy. Każda z substancji posiada określone parametry fizyko-chemiczne charakterystyczne dla danego układu.
Należy zwrócić szczególną uwagę, aby serwisanci stosowali odpowiednie środki smarujące dedykowane konkretnym mechanizmom. W trakcie przeglądu serwisant sprawdzi również jakość płynu hamulcowego: jeśli zawiera on zbyt dużą ilość wody, to wymieni go na nowy.
Na koniec warto zajrzeć do układu chłodzącego silnik. Uzupełnienie poziomu płynu chłodniczego i sprawdzenie szczelności połączeń wyeliminuje możliwość przegrzania się jednostki napędowej.
Wielu kierowców jest przekonanych, że w zaciszu własnego garażu lub na podwórku są w stanie sprawdzić i naprawić samochód. Po części jest to prawda; bez wizyty u specjalisty można wymienić zużyte żarówki czy też skontrolować stan opon i poziom niektórych płynów eksploatacyjnych. Jednak domorosły mechanik nie jest w stanie wykryć wielu usterek i naprawić skomplikowanych mechanizmów, którymi współczesne samochody są wręcz naszpikowane.
Dlatego pojazd najlepiej powierzyć kompetentnym serwisantom, którzy dokonają fachowego przeglądu, usuną awarie i udzielą rad dotyczących eksploatacji.
Statystyki wypadków nie nastrajają optymistycznie. Badania pokazują, że wiele kolizji spowodowanych jest złym stanem technicznym pojazdu. Eksperci zalecają, by umówić się na kontrolę w serwisie najpóźniej dwa tygodnie przed wyjazdem (w tym czasie nawet najpoważniejsze usterki mogą być usunięte).
Polskie drogi są prawdziwym torem przeszkód, tym samym zawieszenie samochodu to jedna z pierwszych rzeczy, na którą warto zwrócić uwagę. Jest ono odpowiedzialne nie tylko za komfort jazdy, ale również za stabilność nadwozia i długość drogi hamowania. Luzy punktów mocujących czy też skrzywione wahacze mogą doprowadzić do utraty panowania nad pojazdem (również na prostej drodze), a wybite amortyzatory wydłużają drogę hamowania nawet o 30%.
Klienci bardzo często ignorują drobne luzy w układzie zawieszenia, odkładając naprawę "na później". Tymczasem luz jednego elementu może spowodować szybsze zniszczenie pozostałych części zawieszenia. W ten sposób pozorna oszczędność doprowadza do szybkiego zużycia całego zawieszenia, a to już poważna i relatywnie droga naprawa - mówi Jerzy Brzozowski, szef serwisu Autotraper Alfa Romeo i Lancia.
Na zdrowie!
W samochodzie unosi się nieprzyjemny zapach, a pasażerowie bez przerwy kichają? Prawdopodobnie winna jest niesprawna wentylacja: zużyty filtr kabinowy nie zatrzymuje zanieczyszczeń pochodzących z zewnątrz, a pleśnie i grzyby zadomowiły się w kanałach doprowadzających powietrze do kabiny. Dlatego system wentylacji, szczególnie pojazdu wyposażonego w klimatyzację, raz w roku należy oczyścić. Serwis układu wentylacji zakłada wymianę filtra kabinowego, dezynfekcję parownika i kanałów wentylacyjnych, a także uzupełnienie czynnika, czyli gazu chłodzącego. Tak odświeżona „klima” pozwoli stworzyć w samochodzie przyjazną atmosferę.
Silnik to źródło mocy i energii
Jednostka napędowa nie tylko wprawia samochód w ruch, ale również dostarcza energii, która ładuje akumulator i umożliwia korzystanie z wyposażenia elektrycznego, a także napędza szereg mechanizmów potrzebnych do prawidłowego działania samochodu (np. kompresor klimatyzacji czy też alternator).
Dlatego przed wyjazdem w dłuższą trasę warto skontrolować jakość i napięcie pasków napędzających wspomniane mechanizmy, uszczelnienie bloku silnika i głowicy, stan układu wydechowego i przepustowość filtrów paliwa i powietrza.
"Współczesne silniki to niezwykle odporne i przemyślane konstrukcje, wymagające jednak odpowiedniego traktowania. Niezależnie od opinii krążących wśród użytkowników nie ma samochodu bezobsługowego. Jeśli ktoś nie dba o stan techniczny auta, to prędzej czy później stanie na drodze. Z drugiej strony regularny serwis, części o odpowiedniej jakości i naprawy wykonane zgodnie z technologią zapewniają bezproblemowe użytkowanie i wydłużają okres eksploatacyjny - mówi Piotr Pacholczyk z serwisu pogwarancyjnego Autotraper.
Życiodajne płyny
Być może nie wszyscy o tym wiedzą, ale w samochodzie istnieje przynajmniej kilka zamkniętych „krwiobiegów”, w których krąży olej, płyn hamulcowy czy też płyn chłodniczy. Każdy z nich ma określoną rolę. Wbrew wielu obiegowym opiniom płyn płynowi nie jest równy. Każda z substancji posiada określone parametry fizyko-chemiczne charakterystyczne dla danego układu.
Należy zwrócić szczególną uwagę, aby serwisanci stosowali odpowiednie środki smarujące dedykowane konkretnym mechanizmom. W trakcie przeglądu serwisant sprawdzi również jakość płynu hamulcowego: jeśli zawiera on zbyt dużą ilość wody, to wymieni go na nowy.
Na koniec warto zajrzeć do układu chłodzącego silnik. Uzupełnienie poziomu płynu chłodniczego i sprawdzenie szczelności połączeń wyeliminuje możliwość przegrzania się jednostki napędowej.
Autor: E. Domańska
Źródło: autotraper
Źródło: autotraper
0
Komentarze do:Przygotuj samochód do wakacyjnej podróży
Dodaj komentarz
- Podobne
- Podróżujesz po Europie zimą? Sprawdź gdzie obowiązują zimowe opony.
- Klapki a bezpieczeństwo podróżowania
- 30 uciśnięć i 2 wdechy mogą uratować życie
- Czemu nie należy przewozić sprzętu narciarskiego luzem?
- Jak zachować bezpieczeństwo podczas burz?
- Sezon na łańcuchy. Co warto wiedzieć i jak jeździć?
Jeep Compas II w nowej odsłonie
LOCA Bikes - dobre bo krajowe!
Rolls-Royce Dawn przepych kontrolowany!
Klopsik - wiecznie uśmiechnięty pies!
BMW Badanie rynku Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo na drodze Bezpieczeństwo w podróży Bezpieczna podróż Bezpieczna podróż ze zwierzakiem Gadżety Impreza Kobieta Kobieta za kierownicą Odjechane Podróże Policja Prawo Prawo jazdy Przepisy Rower Rowerzyści
Więcej »