Pozycja leżąca za kółkiem - zły pomysł!
Dodano: 16. 10. 2013
Tagi: Bezpieczeństwo, Kobieta, Bezpieczeństwo na drodze, Kobieta za kierownicą, Bezpieczna podróż, Bezpieczna podróż ze zwierzakiem
Tagi: Bezpieczeństwo, Kobieta, Bezpieczeństwo na drodze, Kobieta za kierownicą, Bezpieczna podróż, Bezpieczna podróż ze zwierzakiem
Kto preferuje zbyt swobodną, leżącą pozycję za kółkiem, ten naraża się na ryzyko poważnego wypadku i odniesienia w nim groźnych obrażeń – ostrzegają specjaliści.
"W przypadku niewłaściwego ułożenia na fotelu kierowca nie panuje w sposób prawidłowy nad pojazdem i w sytuacjach krytycznych nie ma możliwości optymalnego wykorzystania swych możliwości - tłumaczy Thomas Gut, rzeczoznawca ds. wypadków drogowych w DEKRA. "Także ochrona, jaką dają pas bezpieczeństwa i poduszka powietrzna, częściowo lub całkowicie tracą na znaczeniu w przypadku zderzenia".
Kierowcy, którzy na przykład fotel kierowcy traktują jak leżankę i ich widoczność wykracza tylko w niewielkim stopniu ponad linię zainstalowanego w pojeździe pasa bezpieczeństwa, łatwo tracą rozeznanie w otaczającym ruchu drogowym. W tej pozycji trudniej też zauważyć dzieci znajdujące się na skraju jezdni, ponadto kierowca w razie wypadku traci możliwość ochrony własnego zdrowia i życia.
W razie zderzenia czołowego taki kierowca może zostać wyrzucony pod pasem bezpieczeństwa do przodu i odnieść przy tym poważne obrażenia. Nie mniej niebezpiecznie jest wtedy, gdy dojdzie do najechania na tył auta przez inny samochód. "Mieliśmy już do czynienia z przypadkami, gdy kierowca został z dużą siłą wyrzucony pod pasem bezpieczeństwa przez szybę tylną - relacjonuje ekspert.
Zachować odpowiedni odstęp od kierownicy
Niekorzystny wpływ na bezpieczeństwo ma również zbyt bliskie położenie fotela kierowcy w stosunku do kierownicy. Taka sytuacja w znacznym stopniu ogranicza możliwość wykonywania ruchów kierownicą i często prowadzi do szybkich, chaotycznych ruchów.
W sytuacji zagrożenia może się okazać, że kierowca nie może wystarczająco szybko zareagować. Ponadto poduszka powietrzna nie może się odpowiednio szybko otworzyć i zapewnia mniejszą ochronę albo w najgorszym wypadku może sama spowodować obrażenia.
Jak wygląda optymalna pozycja siedząca?
Kierowca siedzi wyprostowany, ramiona spoczywają na oparciu w strefie pleców, pośladki zsuwają się w kierunku oparcia. W przypadku gwałtownego hamowania ważne jest, aby nogi podczas naciskania na pedały nie były całkowicie wyprostowane.
Odstęp od kierownicy jest właściwy wtedy, gdy kłęby kciuków kierowcy spoczywają u góry na kierownicy, a przy rozpostartych ramionach barki dotykają jeszcze oparcia fotela. Podczas jazdy ręce znajdują się na kole kierownicy w położeniu "kwadrans przed trzecią". Ramiona są lekko pochylone.
Zagłówek na wysokości wierzchołka głowy
Elementem mającym wpływ na bezpieczeństwo, z którego nie można zrezygnować, są prawidłowo ustawione zagłówki, które mają chronić przed odniesieniem obrażeń spowodowanych wypadkiem. Zagłówek jest ustawiony w sposób optymalny wtedy, gdy jego górna krawędź kończy się na wysokości wierzchołka głowy.
Fotel znajduje się na właściwej wysokości, gdy wzrok kierowcy leży na wysokości mniej więcej połowy wysokości szyby czołowej. Wpływa to pozytywnie na widoczność dookoła pojazdu, pozwala to także z reguły na dobry odczyt wskazań instrumentów pojazdu.
Aby podróż była bezpieczna, ważne jest jeszcze, aby pas bezpieczeństwa był założony właściwie i dobrze przylegał do ciała.
Zdaniem DEKRA kierowca powinien zawsze zwracać uwagę na to, aby także pasażer siedzący obok kierowcy i wszyscy inni pasażerowie podróżujący na tylnych siedzeniach byli dobrze chronieni przez pasy bezpieczeństwa i zagłówki.
"W przypadku niewłaściwego ułożenia na fotelu kierowca nie panuje w sposób prawidłowy nad pojazdem i w sytuacjach krytycznych nie ma możliwości optymalnego wykorzystania swych możliwości - tłumaczy Thomas Gut, rzeczoznawca ds. wypadków drogowych w DEKRA. "Także ochrona, jaką dają pas bezpieczeństwa i poduszka powietrzna, częściowo lub całkowicie tracą na znaczeniu w przypadku zderzenia".
Kierowcy, którzy na przykład fotel kierowcy traktują jak leżankę i ich widoczność wykracza tylko w niewielkim stopniu ponad linię zainstalowanego w pojeździe pasa bezpieczeństwa, łatwo tracą rozeznanie w otaczającym ruchu drogowym. W tej pozycji trudniej też zauważyć dzieci znajdujące się na skraju jezdni, ponadto kierowca w razie wypadku traci możliwość ochrony własnego zdrowia i życia.
Zachować odpowiedni odstęp od kierownicy
Niekorzystny wpływ na bezpieczeństwo ma również zbyt bliskie położenie fotela kierowcy w stosunku do kierownicy. Taka sytuacja w znacznym stopniu ogranicza możliwość wykonywania ruchów kierownicą i często prowadzi do szybkich, chaotycznych ruchów.
W sytuacji zagrożenia może się okazać, że kierowca nie może wystarczająco szybko zareagować. Ponadto poduszka powietrzna nie może się odpowiednio szybko otworzyć i zapewnia mniejszą ochronę albo w najgorszym wypadku może sama spowodować obrażenia.
Jak wygląda optymalna pozycja siedząca?
Kierowca siedzi wyprostowany, ramiona spoczywają na oparciu w strefie pleców, pośladki zsuwają się w kierunku oparcia. W przypadku gwałtownego hamowania ważne jest, aby nogi podczas naciskania na pedały nie były całkowicie wyprostowane.
Odstęp od kierownicy jest właściwy wtedy, gdy kłęby kciuków kierowcy spoczywają u góry na kierownicy, a przy rozpostartych ramionach barki dotykają jeszcze oparcia fotela. Podczas jazdy ręce znajdują się na kole kierownicy w położeniu "kwadrans przed trzecią". Ramiona są lekko pochylone.
Zagłówek na wysokości wierzchołka głowy
Elementem mającym wpływ na bezpieczeństwo, z którego nie można zrezygnować, są prawidłowo ustawione zagłówki, które mają chronić przed odniesieniem obrażeń spowodowanych wypadkiem. Zagłówek jest ustawiony w sposób optymalny wtedy, gdy jego górna krawędź kończy się na wysokości wierzchołka głowy.
Fotel znajduje się na właściwej wysokości, gdy wzrok kierowcy leży na wysokości mniej więcej połowy wysokości szyby czołowej. Wpływa to pozytywnie na widoczność dookoła pojazdu, pozwala to także z reguły na dobry odczyt wskazań instrumentów pojazdu.
Aby podróż była bezpieczna, ważne jest jeszcze, aby pas bezpieczeństwa był założony właściwie i dobrze przylegał do ciała.
Zdaniem DEKRA kierowca powinien zawsze zwracać uwagę na to, aby także pasażer siedzący obok kierowcy i wszyscy inni pasażerowie podróżujący na tylnych siedzeniach byli dobrze chronieni przez pasy bezpieczeństwa i zagłówki.
Autor: .
Źródło: Informacja prasowa
Źródło: Informacja prasowa
0
Komentarze do:Pozycja leżąca za kółkiem - zły pomysł!
Dodaj komentarz
- Podobne
- Podróżujesz po Europie zimą? Sprawdź gdzie obowiązują zimowe opony.
- Czemu nie należy przewozić sprzętu narciarskiego luzem?
- Jak zachować bezpieczeństwo podczas burz?
- Klapki a bezpieczeństwo podróżowania
- Przymrozki, liście i słońce a bezpieczeństwo w podróży
- Z jaką prędkością można poruszać się po Europie?
Jeep Compas II w nowej odsłonie
LOCA Bikes - dobre bo krajowe!
Rolls-Royce Dawn przepych kontrolowany!
Klopsik - wiecznie uśmiechnięty pies!
BMW Badanie rynku Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo na drodze Bezpieczeństwo w podróży Bezpieczna podróż Bezpieczna podróż ze zwierzakiem Gadżety Impreza Kobieta Kobieta za kierownicą Odjechane Podróże Policja Prawo Prawo jazdy Przepisy Rower Rowerzyści
Więcej »