Porsche 718 w zbliżeniu
Tagi: Superbike, Porsche, Porsche 718 Boxster, Porsche 718 Cayman, Supercar, Porsche 718
Lekka konstrukcja, turbodoładowany silnik umieszczony centralnie oraz moc – to najważniejsze cechy nowego Porsche 718 w dubeltowej wersji Cayman oraz Boxster. Miłośnicy marki będą zapewne rozczarowani tym, że producent „obciął” sześciocylindrowym jednostkom napędowym dwa cylindry. W zamian jednak dorzucił turbodoładowanie.
Roadster Boxster to w gamie niemieckiego producenta już całkiem dojrzały model. W tym roku obchodził swe 20-lecie. Coupe Cayman jest od niego o połowę młodsze (co samo w sobie świadczy, że w motoryzacji ciąże bliźniacze potrafią być znacznie przenoszone). Gdy coupe debiutowało w 2006 roku, roadster zaliczał już drugą generację.
Emanacja mocy
Facelifting jest dość subtelny, dla niewprawnego oka prawie niewidoczny. Oczywiście, miłośnicy marki wychwycą zmiany natychmiast, tym bardziej że wedle zapewnień producenta oprócz pokrywy bagażnika, dachu i przedniej szyby, wszystko jest nowe. Co więcej, za wyjątkiem dachu i tylnej klapy, roadster i coupe przypominają siebie bardziej niż kiedykolwiek.
Nadwozie 718 zostało zaprojektowane tak, by korespondowało z koncepcją turbodoładowania. Wloty powietrza są zatem większe, a nowy przedni pas ma promieniować siłą, jaką daje temu modelowi turbo. Nowe są reflektory biksenonowe ze zintegrowanymi światłami diodowymi do jazdy dziennej. Linię boczną odświeżają zaś lusterka zewnętrze o zmienionym kształcie, inne klamki oraz osłony progów. Tył natomiast zmodernizowano poprzez zastosowanie ozdobnego pasa z dużym napisem Porsche oraz nowych świateł diodowych z czteropunktowymi światłami hamowania i trójwymiarowym układem diod.
Porsche 718 | BMW 2 | Mercedes SLC | |
Wersja | Cayman S | M2 | AMG 43 |
Cena bazowa wersji [PLN] | 333 159 | 286 788 | 284 400 |
Długość [mm] | 4379 | 4468 | 4133 |
Szerokość [mm] | 1801 | 1854 | 1810 |
Wysokość [mm] | 1295 | 1410 | 1301 |
Rozstaw osi [mm] | 2475 | 2693 | 2430 |
Bagażnik min/max [litry] | 275 / - | 390 / b.d. | 180 / 285 |
Masa własna/DMC [kg] | 1385 / 1695 | 1520 / 2010 | 1595 / 1890 |
Rozmiar kół/opon | Przód: 235/40 R19 Tył: 265/40 R19 | Przód: 225/40 R18 Tył: 245/35 R18 | Przód: 235/40 R18 Tył: 255/35 R18 |
Hamulce przód/tył | tarczowe wentylowane / tarczowe wentylowane | tarczowe wentylowane / tarczowe wentylowane | tarczowe wentylowane / tarczowe wentylowane |
Wnętrze również zostało poddane liftingowi, choć wyraźne są nawiązania do poprzedniej generacji, a także do koncepcji turbo ( np. okrągłe wloty wentylacyjne). Nowa jest kierownica oraz panel instrumentów. Oczywiście, jak na tę markę przystało, materiały użyte do wystroju kabiny są wysokiej jakości i znakomicie spasowane.
Głównym elementem nowego układu wnętrza jest system Porsche Communication Management (PCM) z możliwością instalacji telefonu komórkowego, interfejsami audio i systemem Sound Package Plus z ośmioma głośnikami i 150 watami mocy. Nowy PCM oferuje szereg opcji indywidualizacji i może być rozszerzony o dodatkowe moduły, np. moduł Connect zawiera schowek do bezprzewodowego podłączenia smartfonu, port USB obsługujący iPoda na konsoli centralnej, Apple CarPlay z kontrolą głosową i Porsche Car Connect.
W opcji jest też dostępny moduł nawigacji z funkcją sterowania głosem, który ułatwia zaprogramowanie celu podróży. Moduł ten posiada ulepszony wyświetlacz, na którym mapy mogą być pokazywane dwuwymiarowo lub w perspektywie. Producent oferuje bezpłatne aktualizacje map w ciągu pierwszych trzech lat od zakupu auta.
6-2=4+turbo
W serii 718 Porsche wprowadziło dwa zupełnie nowe czterocylindrowe silniki typu boxer z turbodoładowaniem. Ich moc i skuteczność są większe w porównaniu do jednostek, które dotychczas napędzały Boxstera i Caymana. Zużycie paliwa jest za to niższe.
Nabywcy 718-tek mają do wyboru dwa rodzaje jednostek napędowych. W podstawowej wersji Boxster i Cayman są napędzane silnikiem 2-litrowym o mocy 300 KM i momencie obrotowym 380 Nm, dostępnym w zakresie od 1,950 do 4500 obr./min. To parametry lepsze od poprzedniego Boxstera o 35 KM i aż o 100 Nm, zaś w przypadku poprzedniego Caymana – o 25 KM. Silnik ten rozpędza 718-kę do prędkości 100 km/h w 4,9 s. Po załączeniu funkcji Sport+ (dostępnej w pakiecie Sport Chrono) czas ten skraca się do 4,7 s. Dla miłośników jeszcze mocniejszych wrażeń przeznaczone są wersje Boxstera i Caymana oznaczone literą S, wyposażone w silnik o pojemności 2,5 litra i mocy 350 KM. Sprint do setki zajmuje 718-kom S z pakietem Sport Chrono zaledwie 4,2 s.
Nabywcy Boxstera lub Caymana nie poświęcają zapewne zbytniej uwagi poziomowi spalania swych aut, ale warto zauważyć, że 718 jest pod tym względem raczej oszczędnym pojazdem – w podstawowej wersji zadowala się średnio ok. 7-8 litrami benzyny 98-oktanowej na 100 km, a w wersji S potrzebuje około 1 litra więcej. Oczywiście, pod warunkiem spokojnej jazdy.
Modele 718 są w standardzie wyposażone w sześciobiegową manualną skrzynią biegów. Dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu już przy 1900 obr./min. auto jest bardzo elastyczne, szczególnie w zakresie niższych obrotów, a najwygodniejszym biegiem do jazdy jest… dwójka.
Siedmiobiegowa przekładnia Porsche Doppelkupplung (PDK) dostępna jest w opcji. PDK to zasadniczo dwie skrzynie biegów w jednej obudowie, niezbędne są zatem dwa sprzęgła. Taki zestaw podwójnego sprzęgła zapewnia zmienne połączenie połówek skrzyń biegów z silnikiem za pomocą dwóch osobnych wałków sprzęgłowych. Podczas zmiany biegu jedno sprzęgło się otwiera, a drugie w tym samym czasie zamyka sprawiając, że proces zmiany biegu trwa milisekundy. Aby jeszcze bardziej poprawić efektywność paliwową modelu PDK ma zaawansowaną funkcję Auto Start/Stop. Obie skrzynie znakomicie reagują na dodanie gazu, dzięki czemu kierowca 718-ki ma cały czas poczucie kontroli nad pojazdem.
Czysta przyjemność
Jednak tym, czym urzeka 718-ka nie jest ani sportowe przyspieszenia, ani basowe mruczenie silnika (co do jakości dźwięku niektórzy mają zastrzeżenia, wspominając z nostalgią perfekcyjne brzmienie V6, do którego czterocylindrowcom 718-ki ponoć bardzo daleko). To coś można określić mianem kultury jazdy. Porsche jest nie do podrobienia w tej dziedzinie. Już Boxster i Cayman poprzednich wcieleń znane były ze znakomitych właściwości jezdnych i trudno było spodziewać się jakichś spektakularnych ulepszeń w tej dziedzinie. A jednak… sztuka ta udała się inżynierom ze Stuttgartu. Już zmiana silników na mniejsze i lżejsze korzystnie wpłynęła w 718-ce na masę własną pojazdu i jej rozkład. Zupełnie nowe nastawy zawieszenia poprawiły trzymanie się modelu w zakrętach. Elektromechanicznie wspomagany układ kierowniczy ma obecnie o 10 proc. bardziej bezpośrednie przełożenie, co sprawia, że ??kontrola nad autem jeszcze łatwiejsza. By uzyskać jeszcze większą stabilność boczną, inżynierowie Porsche zmodyfikowali tylne zawieszenie, poprawili sztywność poprzeczną modelu, poszerzyli o pół cala tylne koła. W opcji oferowany jest system Porsche Active Suspension Management (PASM) z obniżonym o 10 mm zawieszeniem. Dla wersji S zastosowano system PASM z obniżeniem zawieszenia nawet o 20 mm.
Porsche 718 | BMW 2 | Mercedes SLC | |
Wersja | Cayman S | M2 | AMG 43 |
Cena bazowa wersji [PLN] | 333 159 | 286 788 | 284 400 |
Budowa silnika/paliwo | Turbo, benzynowy, bezpośredni wtrysk, R4 16V | Turbo, benzynowy, bezpośredni wtrysk, R6 24V | Turbo, benzynowy, bezpośredni wtrysk, V6 24V |
Pojemność silnika [cm3] | 2497 | 2979 | 2996 |
Moc [KM/obr./min] | 350 / 6500 | 370 / 6500 | 367 / 5500 |
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr.min] | 420 / 1950-4500 | 465 / 1400-5560 | 520 / 2000-4200 |
Skrzynia biegów | 7-stopniowa, dwusprzęgłowa, automatyczna | 7-stopniowa, dwusprzęgłowa, automatyczna | 9-stopniowa, automatyczna |
Napęd | tylny | tylny | tylny |
Prędkość maksymalna [km/h] | 285 | 250 | 250 |
Przyspieszenie 0-100 km/h [sek] | 4,4 | 4,3 | 4,7 |
Spalanie miasto [l/100km] | 9,5 | 10,5 | 10,7 |
Spalanie trasa [l/100km] | 6,0 | 6,4 | 6,2 |
Spalanie średnie [l/100km] | 7,3 | 7,9 | 7,8 |
Wszystko to sprawia, że jazda 718-ką, obojętnie w jakim nadwoziu, jest czystą przyjemnością. Auto, przyklejone do asfaltu, prowadzi się po prostu doskonale. Nawet przy dynamicznej jeździe na wąskich i krętych drogach kierowca nie ma w żadnym momencie poczucia, że może utracić kontrolę na pojazdem. Jednocześnie 718-ka oferuje znakomitą równowagę pomiędzy możliwościami sportowymi, a komfortem podróżowania. Przejazd przez nierówności nie prowadzi do odbicia nerek podróżnym, a dłuższa jazda nie powoduje typowego dla sportowych aut skręcenia kręgosłupa w „chiński paragraf”. Gdyby nie ten dźwięk z silnika, można by uznać 718 za auto kompletne.
Kosztowna przyjemność
Za przyjemność trzeba płacić, a za przyjemność posiadania Porsche 718 trzeba płacić dużo. Najtańsza wersja Boxstera z manualną skrzynią biegów kosztuje ponad 230 tys. zł. Cayman jest nieco tańszy (224,5 tys. zł). Roadster w wersji S to wydatek ponad 325 tys. zł, za coupe S nabywcy przyjdzie zapłacić co najmniej 318,6 tys. zł. Ale to dopiero początek zabawy. Porsche oferuje wiele możliwości indywidualizacji pojazdu, a to również drogo kosztuje. W takich warunkach nietrudno podwyższyć wartość 718-ki o kolejne 200 tys. zł. Cóż, za przyjemność trzeba płacić.
Źródło: samar - Dariusz Balcerzyk
Porsche 718 w zbliżeniu
Dodaj komentarz
- Podobne
- Porsche 718 Cayman z 4-cylindrowym silnikiem turbo
- Nowy Porsche Boxster w Polsce
- Porsche Macan Turbo z pakietem Performance
- Vision Mercedes-Maybach 6: luksus ostateczny
- Ferrari Laferrari Spider - nowa zabawka dla miliarderów
- Bye, bye Dodge Viper
Porsche 911 GT3 RS na kołach Vorsteiner
Nowe i stare w jednym? Czy to może się udać?
Acid Green Porsche 918 - bo czerń to nuda!
Porsche 911 GT3 RS Kaege - wciąż atrakcyjny