Pasażerowie tylnej kanapy - zapinamy pasy bezpieczeństwa!
Dodano: 30. 08. 2013
Tagi: Bezpieczeństwo, Pasy Bezpieczeństwa, Policja, Bezpieczeństwo na drodze, Bezpieczna podróż ze zwierzakiem
Tagi: Bezpieczeństwo, Pasy Bezpieczeństwa, Policja, Bezpieczeństwo na drodze, Bezpieczna podróż ze zwierzakiem
Pasy bezpieczeństwa są najbardziej efektywnym urządzeniem chroniącym pasażera podczas wypadku. Aż 60% osób siedzących z tyłu nie zapina jednak pasów.
Tacy pasażerowie to także dla kierowcy śmiertelne niebezpieczeństwo. W sytuacji wypadku mogą z taką siłą uderzyć w fotel kierowcy, że go przełamią i zmiażdżą prowadzącego samochód.
Z analiz National Highway Traffic Safety Administration wynika, że liczba osób w USA zapinających pasy podczas jazdy rośnie z roku na rok: w 1998 roku zapinało pasy 69% osób, w 2009 roku już 88%, czyli aż o prawie jedną piątą więcej.
W Polsce te wartości są trochę niższe: tylko średnio 71% osób siedzących z przodu zapina pasy.
Zapięte pasy bezpieczeństwa co najmniej dwukrotnie zwiększają szanse na przeżycie w wypadku. Zapinając pasy nie tylko zwiększamy swoje szanse na przeżycie w wypadku drogowym, ale i precyzyjniej prowadzimy samochód.
"Pasy spajają nasze ciało z samochodem, dzięki czemu bardziej czujemy ruchy pojazdu, czyli jesteśmy w stanie szybciej i dokładniej reagować. Ma to duże znaczenie szczególnie na zakrętach, ponieważ dzięki pasom siedzimy stabilnie i nie potrzebujemy trzymać się kierownicy - wyjaśnia Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.
Zapięcie pasów jest obowiązkiem wszystkich pasażerów. Bezwzględnie również tych, którzy siedzą z tyłu, ponieważ stanowią oni śmiertelne niebezpieczeństwo nie tylko dla siebie, ale i dla osób siedzących przed nimi.
Przy zderzeniu czołowym, przy prędkości 64 km/h mężczyzna o wadze 84 kg będzie oddziaływał na przedni fotel lub innych pasażerów tak, jakby jego masa wynosiła 2,5 tony! Taki pasażer bez zapiętych pasów uderza więc w siedzenie przed nim z tak wielką siłą, że przełamuje jego oparcie i miażdży kierowcę. Skutki zderzenia ze stałą przeszkodą przy prędkości 100 km/h równają się upadkowi z wysokości 40 m.
Pas działa tym skuteczniej, im ściślej i dokładniej przylega do ciała. Pas dolny powinien znajdować się jak najniżej na biodrach, opinając je, a pas poprzeczny powinien być umieszczony blisko szyi.
"Żeby pas spełniał swoją rolę, niezbędna jest odpowiednia pozycja, czyli pozycja siedząca, dlatego w podróży nie można odsuwać zbyt mocno oparcia fotela - dodają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
Tacy pasażerowie to także dla kierowcy śmiertelne niebezpieczeństwo. W sytuacji wypadku mogą z taką siłą uderzyć w fotel kierowcy, że go przełamią i zmiażdżą prowadzącego samochód.
Z analiz National Highway Traffic Safety Administration wynika, że liczba osób w USA zapinających pasy podczas jazdy rośnie z roku na rok: w 1998 roku zapinało pasy 69% osób, w 2009 roku już 88%, czyli aż o prawie jedną piątą więcej.
Zapięte pasy bezpieczeństwa co najmniej dwukrotnie zwiększają szanse na przeżycie w wypadku. Zapinając pasy nie tylko zwiększamy swoje szanse na przeżycie w wypadku drogowym, ale i precyzyjniej prowadzimy samochód.
"Pasy spajają nasze ciało z samochodem, dzięki czemu bardziej czujemy ruchy pojazdu, czyli jesteśmy w stanie szybciej i dokładniej reagować. Ma to duże znaczenie szczególnie na zakrętach, ponieważ dzięki pasom siedzimy stabilnie i nie potrzebujemy trzymać się kierownicy - wyjaśnia Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.
Zapięcie pasów jest obowiązkiem wszystkich pasażerów. Bezwzględnie również tych, którzy siedzą z tyłu, ponieważ stanowią oni śmiertelne niebezpieczeństwo nie tylko dla siebie, ale i dla osób siedzących przed nimi.
Przy zderzeniu czołowym, przy prędkości 64 km/h mężczyzna o wadze 84 kg będzie oddziaływał na przedni fotel lub innych pasażerów tak, jakby jego masa wynosiła 2,5 tony! Taki pasażer bez zapiętych pasów uderza więc w siedzenie przed nim z tak wielką siłą, że przełamuje jego oparcie i miażdży kierowcę. Skutki zderzenia ze stałą przeszkodą przy prędkości 100 km/h równają się upadkowi z wysokości 40 m.
Pas działa tym skuteczniej, im ściślej i dokładniej przylega do ciała. Pas dolny powinien znajdować się jak najniżej na biodrach, opinając je, a pas poprzeczny powinien być umieszczony blisko szyi.
"Żeby pas spełniał swoją rolę, niezbędna jest odpowiednia pozycja, czyli pozycja siedząca, dlatego w podróży nie można odsuwać zbyt mocno oparcia fotela - dodają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
Autor: E.D.
Źródło: SJR
Źródło: SJR
0
Komentarze do:Pasażerowie tylnej kanapy - zapinamy pasy bezpieczeństwa!
Dodaj komentarz
- Podobne
- Jak zachować bezpieczeństwo podczas burz?
- Badanie trzeźwości nawet w przypadku braku zgody kierującego
- Policja odbierze prawo jazdy za przekroczenie prędkości
- Samochodowe powroty z wakacji
- Podróżujesz po Europie zimą? Sprawdź gdzie obowiązują zimowe opony.
- 8 powodów, dla których zatrzymają prawo jazdy
Jeep Compas II w nowej odsłonie
LOCA Bikes - dobre bo krajowe!
Rolls-Royce Dawn przepych kontrolowany!
Klopsik - wiecznie uśmiechnięty pies!
BMW Badanie rynku Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo na drodze Bezpieczeństwo w podróży Bezpieczna podróż Bezpieczna podróż ze zwierzakiem Gadżety Impreza Kobieta Kobieta za kierownicą Odjechane Podróże Policja Prawo Prawo jazdy Przepisy Rower Rowerzyści
Więcej »