Nowa Yamaha YZF-R1 w zbliżeniu
Tagi: Superbike, Yamaha, Yamaha R1, Yamaha YZF R1, Premiera motoryzacyjna, Yamaha YZF, Rossi
Podczas konferencji prasowej na targach EICMA Yamaha zaprezentowała jedną z najbardziej oczekiwanych nowości roku 2015 - model YZF-R1. Nowa generacja R1 jest wyposażona w technologię z wyścigów MotoGP, zatem nie dziwi fakt, że podczas oficjalnej prezentacji na scenę wjechał na niej dziewięciokrotny mistrz świata - Valentino Rossi.
Maszyna została wyposażona w nowy kompaktowy rzędowy silnik, 4-cylindrowy, 4-zaworowy z krzyżowym wałem korbowym, o pojemności 998 cm3, rozwijający moc 200 KM.
Nowe podwozie o krótkim rozstawie osi (1405 mm) dzięki zastosowaniu magnezowej ramy pomocniczej i magnezowych kół waży tylko 199 kg w stanie gotowym do jazdy i 179 kg na sucho.
Centralnym ośrodkiem nerwowym maszyny jest 6-osiowy moduł bezwładnościowy, który w ciągły sposób monitoruje położenie podwozia w trójwymiarze, zapewniając kontrolę mimo nadsterowności, uślizgu, uniesienia przedniego koła, a także podczas hamowania i w momencie ruszania. Yamaha R1.
W pełni regulowane systemy przedniego i tylnego zawieszenia zostały opracowane przez KYB we współpracy z Yamahą w celu uzyskania precyzyjnego prowadzenia i efektywnej dostawy mocy na torze i autostradzie. Widelec 43 mm, typu upside down oferuje skok koła 120 mm, a razem z przednią osią o dużej średnicy 25 mm, R1 zapewnia doskonałe właściwości tłumienia o przewidywalnej reakcji podczas hamowania i na zakrętach.
Z tyłu motocykla, nowy, skierowany ku górze wahacz o konstrukcji przypominającej kratownicę aktywuje system zespolonego zawieszenia typu Monocross, który został zaprojektowany tak, aby zoptymalizować przeniesienie mocy z silnika na powierzchnię toru. Starannie wyważona zależność między pozycją osi, pozycją zębatki zdawczej i długością wahacza ma na celu zapewnienie stabilnego, precyzyjnego i efektywnego prowadzenia podczas przyspieszania, hamowania i na zakrętach.
Przednie hamulce o zaawansowanej specyfikacji wykorzystują dwie przednie tarcze o średnicy 320 mm, które są wyposażone w nowe, 4-tłoczkowe zaciski monoblock i przewody ze stali nierdzewnej oraz nową dźwignię hamulca. Ten wyszukany system zapewnia wyjątkowe działanie hamulców o wysokim poziomie wyczucia i precyzyjnej odpowiedzi zwrotnej – a jego lekka konstrukcja zmniejsza moment bezwładności wokół osi przedniego koła, przyczyniając się do lepszego prowadzenia.
Kompaktowy system tylnego hamulca wykorzystuje tarczę o średnicy 220 mm, z jednotłoczkowym zaciskiem typu pin-slide.
Nowa Yamaha YZF-R1 jest naszpikowana elektroniką I została między innymi wyposażona w:
- 6-osiowy inercyjny moduł pomiarowy (6-axis Inertial Measurement Unit – IMU)
- nowy system kontroli trakcji (TCS) z czujnikiem kąta pochylenia
- system kontroli poślizgu (SCS)
- system kontroli uniesienia przedniego koła (Front LIFt control system – LIF)
- system kontroli startu (Launch Control System – LCS)
- system szybkiej zmiany biegów (Quick Shift System – QSS)
- wybór trybu mocy (Power mode selection – PWR)
- system kontroli jazdy Yamaha (Yamaha Ride Control – YRC)
- opcjonalne urządzenie kontroli komunikacji (Communication Control Unit – CCU)
Dane techniczne
Silnik
Typ silnika |
Chłodzony cieczą, 4-suwowy, DOHC, nachylony do przodu, rzędowy, 4-cylindrowy, 4-zaworowy |
Pojemność |
998 cm3 |
Średnica x skok tłoka |
79,0 mm x 50,9 mm |
Stopień sprężania |
13,0 : 1 |
Moc maksymalna |
147,1 kW (200,0KM) @ 13 500 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy |
112,4 Nm (11,5 kg-m) @ 11 500 obr./min |
Układ smarowania |
Mokra miska olejowa |
Typ sprzęgła |
Mokre, Wielotarczowy |
Gaźnik |
Wtrysk paliwa |
Układ zapłonu |
TCI (cyfrowy) |
Układ rozrusznika |
Elektryczny |
Skrzynia biegów |
Z kołami w stałym zazębieniu, 6-biegowa |
Napęd końcowy |
Łańcuch |
Podwozie
Rama |
Aluminiowa, Deltabox |
Układ przedniego zawieszenia |
Widelec teleskopowy, Ø 43 mm |
Skok przedniego zawieszenia |
120 mm |
Kąt wyprzedzania sworznia zwrotnicy |
24º |
Wyprzedzenie |
102 mm |
Układ tylnego zawieszenia |
Wahacz, Wahaczowe |
Skok tylnego zawieszenia |
120 mm |
Hamulec przedni |
Podwójny, hydrauliczny tarczowy, Ø 320 mm |
Hamulec tylny |
Hydrauliczny jednotarczowy, Ø 220 mm |
Opona przednia |
120/70 ZR17M/C (58W) |
Opona tylna |
190/55 ZR17M/C (75W) |
Wymiary
Długość całkowita |
2 055 mm |
Szerokość całkowita |
690 mm |
Wysokość całkowita |
1 150 mm |
Wysokość siodełka |
855 mm |
Rozstaw kół |
1 405 mm |
Minimalny prześwit |
130 mm |
Masa z obciążeniem (wliczając wypełnione zbiorniki oleju i paliwa) |
199 kg |
Pojemność zbiornika paliwa |
17 litrów |
Pojemność zbiornika oleju |
3,9 litrów |
Jak zapowiedział producent nowa Yamaha YZF-R1 będzie dostępna w marcu 2015 roku.
Źródło: Yamaha Motor Polska
Nowa Yamaha YZF-R1 w zbliżeniu
Dodaj komentarz
- Podobne
- 2016 Yamaha YZF-R1S - pierwsze informacje
- Yamaha YZF-R125: tu zaczyna się seria R
- Custom bike: Yamaha YZF R1 Sesto Cycles
- Yamaha Tracer 700 już w polskich salonach
- Nowa Yamaha Tracer 700 - już oficjalnie!
- 2016 Yamaha XSR900 - kolejny model w gamie Sport Heritage
Nowa Yamaha YZF-R1 - oficjalne zdjęcia
Yamaha YZF-R1 na rok 2013
Edycja specjalna: Yamaha YZF-R1 na 60-lecie marki
Custom bike: Yamaha R1 od Roaring Toyz