Nie masz OC? Zapłacisz wyższą karę!
Dodano: 12. 11. 2013
Tagi: Bezpieczeństwo, OC, Kobieta, Mandat, Kobieta za kierownicą, Bezpieczeństwo w podróży
Tagi: Bezpieczeństwo, OC, Kobieta, Mandat, Kobieta za kierownicą, Bezpieczeństwo w podróży
Do 3 360 złotych rośnie podstawowa kara za brak OC. Zapłaci ją właściciel samochodu osobowego, który w 2014 roku przez dłużej niż dwa tygodnie nie wykupi polisy OC.
Jak zapowiada Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, nieubezpieczonych kierowców czekają trudne czasy nie tylko ze względu na wzrost wysokości kar. Z jednej strony policja częściej kontroluje to, czy kierowcy mają OC, ale i sam UFG wypracował własne narzędzia kontroli, dzięki którym wykrywa przypadki braku tej polisy.
Kontrole UFG (m.in. wykrywanie przerw w ubezpieczeniu) odbywają się w oparciu o ogólnopolską bazę polis komunikacyjnych OC i AC, czyli Ośrodek Informacji UFG. W ciągu pierwszych trzech kwartałów tego roku tylko dzięki analizie informacji w bazie Funduszu wykryto brak polisy OC u prawie 5 000 kierowców.
"Natomiast od policji najwięcej przypadków faktycznego braku ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów otrzymujemy z komend w województwach: wielkopolskim i dolnośląskim - dodaje Hubert Stoklas, wiceprezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.
W rankingu tym brane są pod uwagę przypadki rzeczywistego ujawnienia braku OC (niewykupienie ubezpieczenia), a nie tylko nieposiadanie polisy w chwili kontroli drogowej.
Z kolei w liczbie wszystkich nadsyłanych do UFG zawiadomień o braku OC przodują komendy z województw: mazowieckiego i śląskiego.
W trzech pierwszych kwartałach bieżącego roku UFG otrzymał ponad 50 000 zawiadomień o braku OC (przede wszystkim od policji: około 27 000 i od organów ds. rejestracji pojazdów: 7 000).
W tym czasie UFG wezwał do zapłaty kary za brak OC prawie 34 000 właścicieli pojazdów (20 000 w analogicznym okresie roku poprzedzającego). Z tego prawie 70% było wynikiem zawiadomień od instytucji zewnętrznych, zaś reszta z kontroli własnych Funduszu (informacje w bazie polis komunikacyjnych oraz m.in. nieubezpieczeni sprawcy wypadków).
Średni okres windykacji kary sięga trzech lat. Przy braku dobrowolnej zapłaty jest ona ściągana przez urząd skarbowy w trybie egzekucji administracyjnej. W końcu września tego roku UFG prowadził ponad 91 000 spraw o zapłatę kary za brak OC, przy czym kara to nie jedyna konsekwencja niewykupienia tej polisy.
Spowodowanie wypadku nieubezpieczonym pojazdem powoduje dalsze skutki finansowe dla jego właściciela. Zarówno on, jak i sprawca wypadku muszą zwrócić UFG odszkodowanie, które Fundusz wypłaci ofiarom tego zdarzenia. Na koniec trzeciego kwartału UFG prowadził łącznie około 17 200 postępowań o zwrot wypłaconych odszkodowań za wypadki spowodowane pojazdami bez OC (wobec 16 500 rok wcześniej).
Wartość prowadzonych postępowań windykacyjnych o zwrot tych odszkodowań przekracza 155 mln złotych, czyli o ponad 10% więcej niż przed rokiem.
Kary za brak OC ustalane są na podstawie minimalnego wynagrodzenia za pracę w Polsce. Podstawowa kara dla auta osobowego to dwukrotność minimalnego wynagrodzenia za pracę. Z kolei dla ciężarówek jest to trzykrotność minimalnego wynagrodzenia.
W przypadku braku polisy tylko przez kilka dni właściciel pojazdu zapłaci część kary. Gdy przerwa nie przekracza 3 dni - 20%, a do 14 dni – 50% sankcji podstawowej.
W przyszłym roku kary te będą przeciętnie o 5% wyższe niż w 2013.
Jak zapowiada Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, nieubezpieczonych kierowców czekają trudne czasy nie tylko ze względu na wzrost wysokości kar. Z jednej strony policja częściej kontroluje to, czy kierowcy mają OC, ale i sam UFG wypracował własne narzędzia kontroli, dzięki którym wykrywa przypadki braku tej polisy.
Kontrole UFG (m.in. wykrywanie przerw w ubezpieczeniu) odbywają się w oparciu o ogólnopolską bazę polis komunikacyjnych OC i AC, czyli Ośrodek Informacji UFG. W ciągu pierwszych trzech kwartałów tego roku tylko dzięki analizie informacji w bazie Funduszu wykryto brak polisy OC u prawie 5 000 kierowców.
W rankingu tym brane są pod uwagę przypadki rzeczywistego ujawnienia braku OC (niewykupienie ubezpieczenia), a nie tylko nieposiadanie polisy w chwili kontroli drogowej.
Z kolei w liczbie wszystkich nadsyłanych do UFG zawiadomień o braku OC przodują komendy z województw: mazowieckiego i śląskiego.
W trzech pierwszych kwartałach bieżącego roku UFG otrzymał ponad 50 000 zawiadomień o braku OC (przede wszystkim od policji: około 27 000 i od organów ds. rejestracji pojazdów: 7 000).
W tym czasie UFG wezwał do zapłaty kary za brak OC prawie 34 000 właścicieli pojazdów (20 000 w analogicznym okresie roku poprzedzającego). Z tego prawie 70% było wynikiem zawiadomień od instytucji zewnętrznych, zaś reszta z kontroli własnych Funduszu (informacje w bazie polis komunikacyjnych oraz m.in. nieubezpieczeni sprawcy wypadków).
Średni okres windykacji kary sięga trzech lat. Przy braku dobrowolnej zapłaty jest ona ściągana przez urząd skarbowy w trybie egzekucji administracyjnej. W końcu września tego roku UFG prowadził ponad 91 000 spraw o zapłatę kary za brak OC, przy czym kara to nie jedyna konsekwencja niewykupienia tej polisy.
Spowodowanie wypadku nieubezpieczonym pojazdem powoduje dalsze skutki finansowe dla jego właściciela. Zarówno on, jak i sprawca wypadku muszą zwrócić UFG odszkodowanie, które Fundusz wypłaci ofiarom tego zdarzenia. Na koniec trzeciego kwartału UFG prowadził łącznie około 17 200 postępowań o zwrot wypłaconych odszkodowań za wypadki spowodowane pojazdami bez OC (wobec 16 500 rok wcześniej).
Wartość prowadzonych postępowań windykacyjnych o zwrot tych odszkodowań przekracza 155 mln złotych, czyli o ponad 10% więcej niż przed rokiem.
Kary za brak OC ustalane są na podstawie minimalnego wynagrodzenia za pracę w Polsce. Podstawowa kara dla auta osobowego to dwukrotność minimalnego wynagrodzenia za pracę. Z kolei dla ciężarówek jest to trzykrotność minimalnego wynagrodzenia.
W przypadku braku polisy tylko przez kilka dni właściciel pojazdu zapłaci część kary. Gdy przerwa nie przekracza 3 dni - 20%, a do 14 dni – 50% sankcji podstawowej.
W przyszłym roku kary te będą przeciętnie o 5% wyższe niż w 2013.
Autor: ED
Źródło: Informacja prasowa
Źródło: Informacja prasowa
0
Komentarze do:Nie masz OC? Zapłacisz wyższą karę!
Dodaj komentarz
- Podobne
- Podróżujesz po Europie zimą? Sprawdź gdzie obowiązują zimowe opony.
- Jak zachować bezpieczeństwo podczas burz?
- Czemu nie należy przewozić sprzętu narciarskiego luzem?
- Podróżuj z pakietem bezpieczeństwa
- Kierowca versus pieszy - za co grozi mandat?
- Kary za niewłaściwe wyprzedzanie
Jeep Compas II w nowej odsłonie
LOCA Bikes - dobre bo krajowe!
Rolls-Royce Dawn przepych kontrolowany!
Klopsik - wiecznie uśmiechnięty pies!
BMW Badanie rynku Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo na drodze Bezpieczeństwo w podróży Bezpieczna podróż Bezpieczna podróż ze zwierzakiem Gadżety Impreza Kobieta Kobieta za kierownicą Odjechane Podróże Policja Prawo Prawo jazdy Przepisy Rower Rowerzyści
Więcej »