Kiedy trzeba włączać światła i jakie?
Dodano: 02. 09. 2013
Tagi: Przepisy, Bezpieczeństwo, Mandat, Bezpieczna podróż, Światła drogowe, Światła przeciwmgłowe
Tagi: Przepisy, Bezpieczeństwo, Mandat, Bezpieczna podróż, Światła drogowe, Światła przeciwmgłowe
Mgła, deszcz, a może słoneczna pogoda? To tylko niektóre z warunków pogodowych, w jakich muszą jeździć kierowcy. Często jednak zapominają o włączeniu odpowiednich świateł. To, co z pozoru wydaje się proste, w praktyce może nastręczać wielu problemów, które zwiastują niemiłe konsekwencje dla portfela.
Punkty karne i mandaty za światła Każdy samochód wyposażony jest od kilku do kilkunastu rodzajów świateł zewnętrznych. Ich stosowanie reguluje ustawa Prawo o ruchu drogowym. Mimo istniejących w tym zakresie przepisów korzystanie z nich nie zawsze jest proste i oczywiste dla każdego kierowcy.
Najczęściej błędy pojawiają się podczas korzystania ze świateł do jazdy dziennej, mijania, drogowych (tzw. długich) oraz przeciwmgłowych.
Nieprawidłowe zastosowanie świateł może spowodować uszczerbek dla naszego budżetu. Najwięcej punktów karnych, bo aż 4, otrzymają kierowcy za brak świateł od zmierzchu do świtu. Nie obędzie się również bez mandatu: takie przewinienie oznacza 200 zł mandat karny.
Kiedy używać?
Zgodnie z przepisami ze świateł mijania należy korzystać podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza. Kierowca może zastąpić je światłami do jazdy dziennej w porze od świtu do zmierzchu. Co ważne, w porze od zmierzchu do świtu na nieoświetlonych drogach zamiast świateł mijania (lub łącznie z nimi) można używać świateł drogowych. Jest to dopuszczalne, jeśli nie oślepi to innych kierowców albo pieszych poruszających się w kolumnie.
"Przepisy oraz dobra praktyka mówią, że światła drogowe należy wyłączyć w przypadku, gdy z przeciwka zbliża się inny pojazd lub gdy zbliżamy się do auta przed nami - mówi Dawid Nowicki z Flotis.pl. Brak zastosowania się do tej zasady może spowodować oślepienie kierowcy, a w konsekwencji doprowadzić nawet do kolizji.
"Nie zapomnijmy o tym, że przyczyny wypadków są często złożone. Jedną z nich jest niedostosowanie prędkości do warunków na drodze. Informacje takie łatwo potwierdzić, jeśli np. w firmowym aucie znajduje się monitoring pojazdów GPS. W innym przypadku pozostaje tylko liczyć na ekspertyzy biegłych - dodaje Nowicki.
Ze świateł mijania należy również korzystać w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, spowodowanej np. mgłą czy opadami atmosferycznymi. Można ich wówczas używać jednocześnie z światłami przeciwmgłowymi przednimi lub zamiast nich.
Korzystanie ze świateł przeciwmgłowych
W przypadku świateł przeciwmgłowych możemy wyróżnić ich dwa rodzaje: przednie oraz tylne. Tych pierwszych należy używać w przypadku zmniejszonej przejrzystości na drodze. Oprócz tego możliwe jest także włączenie ich na drodze krętej, oznaczonej odpowiednimi znakami drogowymi w okresie od zmierzchu do świtu nawet w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.
Światła przeciwmgłowe tylne należy stosować w sytuacji zmniejszonej przejrzystości powietrza, jednak pod warunkiem, że widoczność ta ograniczona jest do odległości mniejszej niż 50 m. Jeśli warunki na drodze ulegną poprawie, kierowca zobowiązany jest wyłączyć te światła.
Punkty karne i mandaty za światła Każdy samochód wyposażony jest od kilku do kilkunastu rodzajów świateł zewnętrznych. Ich stosowanie reguluje ustawa Prawo o ruchu drogowym. Mimo istniejących w tym zakresie przepisów korzystanie z nich nie zawsze jest proste i oczywiste dla każdego kierowcy.
Nieprawidłowe zastosowanie świateł może spowodować uszczerbek dla naszego budżetu. Najwięcej punktów karnych, bo aż 4, otrzymają kierowcy za brak świateł od zmierzchu do świtu. Nie obędzie się również bez mandatu: takie przewinienie oznacza 200 zł mandat karny.
Kiedy używać?
Zgodnie z przepisami ze świateł mijania należy korzystać podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza. Kierowca może zastąpić je światłami do jazdy dziennej w porze od świtu do zmierzchu. Co ważne, w porze od zmierzchu do świtu na nieoświetlonych drogach zamiast świateł mijania (lub łącznie z nimi) można używać świateł drogowych. Jest to dopuszczalne, jeśli nie oślepi to innych kierowców albo pieszych poruszających się w kolumnie.
"Przepisy oraz dobra praktyka mówią, że światła drogowe należy wyłączyć w przypadku, gdy z przeciwka zbliża się inny pojazd lub gdy zbliżamy się do auta przed nami - mówi Dawid Nowicki z Flotis.pl. Brak zastosowania się do tej zasady może spowodować oślepienie kierowcy, a w konsekwencji doprowadzić nawet do kolizji.
"Nie zapomnijmy o tym, że przyczyny wypadków są często złożone. Jedną z nich jest niedostosowanie prędkości do warunków na drodze. Informacje takie łatwo potwierdzić, jeśli np. w firmowym aucie znajduje się monitoring pojazdów GPS. W innym przypadku pozostaje tylko liczyć na ekspertyzy biegłych - dodaje Nowicki.
Ze świateł mijania należy również korzystać w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, spowodowanej np. mgłą czy opadami atmosferycznymi. Można ich wówczas używać jednocześnie z światłami przeciwmgłowymi przednimi lub zamiast nich.
Korzystanie ze świateł przeciwmgłowych
W przypadku świateł przeciwmgłowych możemy wyróżnić ich dwa rodzaje: przednie oraz tylne. Tych pierwszych należy używać w przypadku zmniejszonej przejrzystości na drodze. Oprócz tego możliwe jest także włączenie ich na drodze krętej, oznaczonej odpowiednimi znakami drogowymi w okresie od zmierzchu do świtu nawet w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.
Światła przeciwmgłowe tylne należy stosować w sytuacji zmniejszonej przejrzystości powietrza, jednak pod warunkiem, że widoczność ta ograniczona jest do odległości mniejszej niż 50 m. Jeśli warunki na drodze ulegną poprawie, kierowca zobowiązany jest wyłączyć te światła.
Autor: E.D.
Źródło: Informacja prasowa
Źródło: Informacja prasowa
0
Komentarze do:Kiedy trzeba włączać światła i jakie?
Dodaj komentarz
- Podobne
- Podróżujesz po Europie zimą? Sprawdź gdzie obowiązują zimowe opony.
- Klapki a bezpieczeństwo podróżowania
- 30 uciśnięć i 2 wdechy mogą uratować życie
- Czemu nie należy przewozić sprzętu narciarskiego luzem?
- Koniec bezkarności piratów drogowych za granicą
- Kierowcy nie dają zarobić fotoradarom
Jeep Compas II w nowej odsłonie
LOCA Bikes - dobre bo krajowe!
Rolls-Royce Dawn przepych kontrolowany!
Klopsik - wiecznie uśmiechnięty pies!
BMW Badanie rynku Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo na drodze Bezpieczeństwo w podróży Bezpieczna podróż Bezpieczna podróż ze zwierzakiem Gadżety Impreza Kobieta Kobieta za kierownicą Odjechane Podróże Policja Prawo Prawo jazdy Przepisy Rower Rowerzyści
Więcej »