Strona główna » Serwis główny » Aktualności » Filtr kabinowy: budowa, objawy uszkodzenia i wymiana

Filtr kabinowy: budowa, objawy uszkodzenia i wymiana

Dodano: 14. 05. 2021
Tagi: Części samochodowe

Choć filtr kabinowy nie wpływa na bezpieczeństwo jazdy i na pracę silnika, to nadal jest ważnym elementem każdego pojazdu i należy go lekceważyć. Ma znaczący wpływ na komfort podróżowania i zdrowie pasażerów, ponieważ dzięki niemu możemy oddychać czystym powietrzem w samochodzie.





Zadanie filtra kabinowego

Filtr kabinowy ma za zadanie oczyszczać powietrze, które trafia do wnętrza samochodu. To właśnie dzięki niemu nie wdychamy szkodliwych substancji, które znajdują się na drogach, czyli spalin samochodowych, zanieczyszczeń, pyłków, kurzu, a nawet smogu. Nieświeże powietrze nie tylko uprzykrza podróż wszystkim pasażerom, ale może również osłabić koncentrację i samopoczucie kierowcy. Filtr kabinowy, zwany również filtrem przeciwpyłkowym jest szczególnie ważny dla kierowców-alergików, ponieważ jazda z załzawionymi oczami i możliwymi reakcjami alergicznymi jest bardzo niebezpieczna.


Budowa

Filtry kabinowe składają się z kilku warstw (3-4), które zostały złożone na ‘harmonijkę’. Każda warstwa pełni inną funkcję. Pierwsza warstwa zatrzymuje największe cząstki brudu, kurzu, piasek oraz pyłki kwiatowe. Kolejna warstwa, zwana również mikrofazą, zatrzymuje bakterie, szkodliwe drobnoustroje oraz zapobiega rozwojowi pleśni i grzybów. Trzecia warstwa odpowiada za stabilizację całego filtra i jest nazywana warstwą nośną. Najlepsze modele filtrów są wyposażone w czwartą warstwę z aktywnym węglem, która zapobiega dostawaniu się szkodliwych gazów, takich jak ozon, tlenki węgla, tlenki azotu do wnętrza samochodu.


Rodzaje filtrów przeciwpyłkowych

Na rynku są 3 rodzaje filtrów; filtry produkowane z papieru, z materiału i węglowe. Papierowe filtry to najtańsze i najmniej skuteczne rozwiązanie. Nie są odporne na wilgoć i szybko się zapychają, co oznacza częstą wymianę. Filtry z materiału syntetycznego są bardziej skuteczne niż zamienniki papierowe. Lepiej sobie radzą z wilgocią. Najlepszym wyborem jest jednak węglowy filtr kabinowy. Jest nie tylko trwalszy od filtra papierowego i włókninowego, ale też wyłapuje szkodliwe gazy, między innymi opary benzyny, ozon, siarkę, spaliny, a także zatrzymuje nieprzyjemne zapachy i pyłki kwiatów. Dlatego też jest polecany szczególnie dla alergików, dla podróżujących po mieście oraz dla kierowców z małymi dziećmi.


Objawy uszkodzenia

Głównym sygnałem jest parowanie szyby. Winowajcą jest filtr kabinowy, który przez to, iż nie był od dawna wymieniany, spowodował wzrost wilgoci w powietrzu samochodu. Oprócz tego wyczuwalny jest zapach stęchlizny. Chwilowym rozwiązaniem problemu jest stosowanie pochłaniaczy wilgoci, ale to wymiana filtra kabinowego wyeliminuje problem.


Jak samodzielnie wymienić filtr kabinowy?

Wymiana filtra nie jest skomplikowana, więc nawet niedoświadczony kierowca sobie poradzi. Cały proces zajmie tylko kilka minut. Skorzystaj ze swojej instrukcji obsługi pojazdu, aby zlokalizować filtr przeciwpyłkowy. Miejsce filtra może się różnić w zależności od marki i modelu samochodu; najczęściej znajduje się w podszybiu lub w okolicach schowka.

Wymiana krok po kroku:

  1. Znajdź filtr.
  2. Ściągnij obudowę filtra. Zazwyczaj jest przymocowana na zatrzaskach lub na śrubach.
  3. Zdejmij plastik i wyciągnij filtr kabinowy.
  4. Umieść nowy filtr. Uwaga! Strzałki na obudowie filtra i na filtrze muszą być ustawione w tym samym kierunku. Strzałki wskazują kierunek przepływu powietrza.
  5. Załóż plastikową ramkę i ją dokładnie przymocuj. Gotowe.


Jak często wymieniać?

Wymiana filtra kabinowego powinna być rytuałem wszystkich kierowców. Filtr należy wymieniać przynajmniej raz do roku, ale jest to absolutne minimum. Jeśli podróżujesz po zanieczyszczonym terenie, na przykład na nieutwardzonych drogach na wsi bądź w mieście, warto wymieniać filtr częściej, nawet co 15 000 km. Najlepiej wymienić filtr kabinowy w okresie wczesnej wiosny, kiedy zaczyna się sezon pylenia oraz w okresie jesienno-zimowym, kiedy jest szczególnie mokro. Możesz połączyć wymianę filtra kabinowego z serwisowaniem klimatyzacji. To zapewni najlepsze rezultaty.
Postaw na najlepsze produkty. Tanie produkty często są kiepskiej jakości i trzeba je częściej wymieniać na nowe. Przy zakupie zwróć uwagę, do jakiej marki i modelu samochodu jest przeznaczony wybrany filtr. CITROËN, Peugeot, DS — do takich może być odpowiedni filtr kabinowy firmy Mann-Filter CUK 2940. Jest to filtr z węglem aktywnym, czyli gwarantuje optymalną filtrację powietrza. Niemiecka firma Mann Filter w swoim asortymencie ma wyłącznie filtry do pojazdów osobowych i ciężarowych i są to produkty gruntownie przetestowane, aby zapewnić milionom kierowców najwyższą jakość. Bogata gama filtrów kabinowych gwarantuje, że każdy znajdzie coś dla siebie.


Autor: K. Lewandowski
0
Komentarze do:

Filtr kabinowy: budowa, objawy uszkodzenia i wymiana

Dodaj komentarz

Nick:
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować tutaj »
Wpisz kod z obrazka: