Fabryka Jaguara nie dla Polski - każdy kij ma dwa końce
Nie walczymy o inwestora za wszelką cenę - oto komentarz Ministra Gospodarki Janusza Piechocińskiego po przegranej Polski ze Słowacją w walce o ulokowanie nowej fabryki JLR. Na Ministra posypały się gromy, opozycja domaga się szczegółowego raportu. A jaka właściwie była cena? Czy pamiętamy, że każdy kij ma dwa końce?
Pierwsza fabryka koncernu Jaguar Land Rover poza obszarem UK zostanie ulokowana na Słowacji. Tyle dowiedzieliśmy się z "Financial Times" chwilę przed oficjalnym komunikatem Jaguara. Plan? Inwestycja ponad miliarda funtów i produkcja na poziomie 300 tys. samochodów rocznie. Dodatkowo 6. tys nowych miejsc pracy. Słowacy złapali Pana Boga za stopy? Zwłaszcza liczba zatrudnionych pracowników robi wrażenie. Sześć tysięcy osób z pracą, umowami i socialem - brzmi dobrze.
Pierwsza fabryka koncernu Jaguar Land Rover poza obszarem UK zostanie ulokowana na Słowacji. Tyle dowiedzieliśmy się z "Financial Times" chwilę przed oficjalnym komunikatem Jaguara. Plan? Inwestycja ponad miliarda funtów i produkcja na poziomie 300 tys. samochodów rocznie. Dodatkowo 6. tys nowych miejsc pracy. Słowacy złapali Pana Boga za stopy? Zwłaszcza liczba zatrudnionych pracowników robi wrażenie. Sześć tysięcy osób z pracą, umowami i socialem - brzmi dobrze.
Rzecznik PiS Marcin Mastalerek wytyka Piechocińskiemu, że ten składa obietnice bez pokrycia i teraz powinien się z tego tłumaczyć. Przyznać trzeba, że minister kłapał dziobem niemiłosiernie, zaszczepiając w rodakach myśl o tym, że wygraną mamy w kieszeni. Może w końcu zacznie się na błędach uczyć, chociaż do wyborów wiele czasu nie pozostało. A sondaże Millward Brown są dla PSL bezlitosne.
Jednak każdy kij ma dwa końce. W moim odczuciu inwestor złożył nieco niemoralną propozycję. Rząd obiecał 350 mln grantu, Tata Motors oczekiwała jednak znacznie więcej. Dodatkowo wymagali dostępu do gruntów już we wrześniu. Niestety na terenach Dolnośląskiej Strefy Aktywności Gospodarczej nadal znajduje się kilkanaście gospodarstw. Ludzi w tak ekspresowym tempie przesiedlić się nie da, ale chyba też nie powinno. Dla Słowaków nie było to problemem przyjeli bowiem ustawę o przymusowym wysiedleniu w przypadku strategicznych inwestycji.
Nowe miejsca pracy i ogromne inwestycje są w naszym kraju jak najbardziej potrzebne. Jednak nie jestem przekonana, czy tworzenie nowych obowóz pracy taniej polskiej siły roboczej to najlepszy pomysł. Wiem, że przejeżdżając obok jakiejś budowy widzisz jednego kopiącego a dookoła niego specjalistę od trzymania trzonka, specjalistę od głębokości dołków czy specjalistę od relacji międzyludzkich, ale fachowców w kraju mamy dobrych i tyle!
Dlaczego rząd nie wykorzystuje potencjału, który ma na swoim podwórku? To grupa Polskich projektantów kształtuje wygląd współczesnej motoryzacji, ot na przykład Tadeusz Jelec ( Jaguar) czy Kamil Łabanowicz ( Audi ) Może tak granty i strefy ekonomiczne poświęcić dla rozwoju narodowego przemysłu motoryzacyjnego? Czy to nie czas na Polską markę?
Jednak każdy kij ma dwa końce. W moim odczuciu inwestor złożył nieco niemoralną propozycję. Rząd obiecał 350 mln grantu, Tata Motors oczekiwała jednak znacznie więcej. Dodatkowo wymagali dostępu do gruntów już we wrześniu. Niestety na terenach Dolnośląskiej Strefy Aktywności Gospodarczej nadal znajduje się kilkanaście gospodarstw. Ludzi w tak ekspresowym tempie przesiedlić się nie da, ale chyba też nie powinno. Dla Słowaków nie było to problemem przyjeli bowiem ustawę o przymusowym wysiedleniu w przypadku strategicznych inwestycji.
Nowe miejsca pracy i ogromne inwestycje są w naszym kraju jak najbardziej potrzebne. Jednak nie jestem przekonana, czy tworzenie nowych obowóz pracy taniej polskiej siły roboczej to najlepszy pomysł. Wiem, że przejeżdżając obok jakiejś budowy widzisz jednego kopiącego a dookoła niego specjalistę od trzymania trzonka, specjalistę od głębokości dołków czy specjalistę od relacji międzyludzkich, ale fachowców w kraju mamy dobrych i tyle!
Dlaczego rząd nie wykorzystuje potencjału, który ma na swoim podwórku? To grupa Polskich projektantów kształtuje wygląd współczesnej motoryzacji, ot na przykład Tadeusz Jelec ( Jaguar) czy Kamil Łabanowicz ( Audi ) Może tak granty i strefy ekonomiczne poświęcić dla rozwoju narodowego przemysłu motoryzacyjnego? Czy to nie czas na Polską markę?
Autor: K. Szreder
0
Komentarze do:Fabryka Jaguara nie dla Polski - każdy kij ma dwa końce
Dodaj komentarz
- Podobne
- Samochód roku Playboya 2012
- Dzieciaki zaprojektowały Land Rovera na Dzień Matki
- Zaparkuj kluczyki w drewnianym garażu.
- David Beckham twarzą Jaguara
- Okiem Agaty: Offroad
- Lana Del Rey rozpoczyna współpracę z Jaguarem
Jeep Compas II w nowej odsłonie
LOCA Bikes - dobre bo krajowe!
Rolls-Royce Dawn przepych kontrolowany!
Klopsik - wiecznie uśmiechnięty pies!
BMW Badanie rynku Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo na drodze Bezpieczeństwo w podróży Bezpieczna podróż Bezpieczna podróż ze zwierzakiem Gadżety Impreza Kobieta Kobieta za kierownicą Odjechane Podróże Policja Prawo Prawo jazdy Przepisy Rower Rowerzyści
Więcej »