Cztery główne przyczyny awarii akumulatorów
Większość kierowców nie zwraca najmniejszej uwagi na akumulator do momentu, kiedy silnik nie chce się uruchomić. Zadbany akumulator zmniejsza ryzyko awarii, zwłaszcza przy temperaturach poniżej zera.
We współpracy z wybranymi partnerami, Johnson Controls przeprowadził testy na ponad 67 tys. pojazdach w Europie. Ich wyniki ujawniły, że w co czwartym aucie akumulator był niedostatecznie naładowany, co wiązało się z ryzykiem obniżenia wydajności pojazdu lub wręcz jego awarii.
"Ekstremalne temperatury, nieregularne użytkowanie, jazda na niedużych dystansach oraz wiek pojazdu mają wpływ na moc rozruchową akumulatora" - mówi Adam Potępa, specjalista w zakresie akumulatorów Johnson Controls w Polsce, producenta akumulatorów samochodowych. Wymienił on cztery główne przyczyny awarii akumulatora - ekstremalne temperatury, nieregularne użytkowanie, jazda na niedużych dystansach oraz wiek pojazdu. Opisał także w jaki sposób kierowca może uniknąć awarii.
1. Ekstremalne temperatury
Akumulator może tracić moc na skutek skrajnych temperatur. Niestety problem ten często kierowcy zauważają, dopiero gdy jest już za późno. Aby temu zapobiec, należy w miarę możliwości unikać parkowania samochodu na słońcu i przeprowadzać okresowe badania techniczne na stacjach kontroli pojazdów. Do ewentualnej wymiany niesprawnego akumulatora niezbędne są odpowiednie narzędzia i wiedza, ponieważ jest on połączony z innymi elementami instalacji elektrycznej samochodu.
Uszkodzenie obwodu elektrycznego między akumulatorem i komputerem pojazdu może skutkować utratą danych układu sterowania i systemów multimedialnych. W takiej sytuacji konieczne może okazać się ponowne zaprogramowanie radia lub innych podzespołów sterowanych ze strony komputera pokładowego.
2. Nieregularne użytkowanie
Wielu kierowców błędnie zakłada, że samochód nie pobiera prądu, gdy nie jest użytkowany. Niektóre układy, jak np. alarm, zamek, elektronicznego systemu identyfikacji kierowcy, system bez kluczykowy, czy nawigacja pobierają prąd nawet wtedy, kiedy kierowca nie korzysta z pojazdu, co prowadzi do rozładowywania akumulatora. Po kilku tygodniach przerwy w użytkowaniu samochodu możemy mieć więc problem z jego uruchomieniem, zwłaszcza gdy jest zimno albo mamy stary akumulator. Ewentualnym problemom z uruchomieniem pojazdu można zapobiec prowadząc samochód raz w tygodniu przez przynajmniej 15 minut.
3. Krótkie trasy
W samochodach użytkowanych na krótkich trasach niemożliwe jest pełne naładowanie akumulatora. W zimie należy dodatkowo liczyć się z intensywniejszym zużyciem energii, np. przez podgrzewane tylne szyby albo podgrzewane siedzenia. Warto zatem raz w miesiącu wybrać się w dłuższą trasę, aby akumulator mógł się naładować dzięki energii z alternatora.
4. Wiek pojazdu
Im starszy pojazd, tym słabsza moc akumulatora. Dzieje się tak na skutek korozji i zasiarczenia, które zaburzają prawidłowe ładowanie. Kierowcy powinni regularnie sprawdzać jego sprawność i stan naładowania.
We współpracy z wybranymi partnerami, Johnson Controls przeprowadził testy na ponad 67 tys. pojazdach w Europie. Ich wyniki ujawniły, że w co czwartym aucie akumulator był niedostatecznie naładowany, co wiązało się z ryzykiem obniżenia wydajności pojazdu lub wręcz jego awarii.
"Ekstremalne temperatury, nieregularne użytkowanie, jazda na niedużych dystansach oraz wiek pojazdu mają wpływ na moc rozruchową akumulatora" - mówi Adam Potępa, specjalista w zakresie akumulatorów Johnson Controls w Polsce, producenta akumulatorów samochodowych. Wymienił on cztery główne przyczyny awarii akumulatora - ekstremalne temperatury, nieregularne użytkowanie, jazda na niedużych dystansach oraz wiek pojazdu. Opisał także w jaki sposób kierowca może uniknąć awarii.
Akumulator może tracić moc na skutek skrajnych temperatur. Niestety problem ten często kierowcy zauważają, dopiero gdy jest już za późno. Aby temu zapobiec, należy w miarę możliwości unikać parkowania samochodu na słońcu i przeprowadzać okresowe badania techniczne na stacjach kontroli pojazdów. Do ewentualnej wymiany niesprawnego akumulatora niezbędne są odpowiednie narzędzia i wiedza, ponieważ jest on połączony z innymi elementami instalacji elektrycznej samochodu.
Uszkodzenie obwodu elektrycznego między akumulatorem i komputerem pojazdu może skutkować utratą danych układu sterowania i systemów multimedialnych. W takiej sytuacji konieczne może okazać się ponowne zaprogramowanie radia lub innych podzespołów sterowanych ze strony komputera pokładowego.
2. Nieregularne użytkowanie
Wielu kierowców błędnie zakłada, że samochód nie pobiera prądu, gdy nie jest użytkowany. Niektóre układy, jak np. alarm, zamek, elektronicznego systemu identyfikacji kierowcy, system bez kluczykowy, czy nawigacja pobierają prąd nawet wtedy, kiedy kierowca nie korzysta z pojazdu, co prowadzi do rozładowywania akumulatora. Po kilku tygodniach przerwy w użytkowaniu samochodu możemy mieć więc problem z jego uruchomieniem, zwłaszcza gdy jest zimno albo mamy stary akumulator. Ewentualnym problemom z uruchomieniem pojazdu można zapobiec prowadząc samochód raz w tygodniu przez przynajmniej 15 minut.
3. Krótkie trasy
W samochodach użytkowanych na krótkich trasach niemożliwe jest pełne naładowanie akumulatora. W zimie należy dodatkowo liczyć się z intensywniejszym zużyciem energii, np. przez podgrzewane tylne szyby albo podgrzewane siedzenia. Warto zatem raz w miesiącu wybrać się w dłuższą trasę, aby akumulator mógł się naładować dzięki energii z alternatora.
4. Wiek pojazdu
Im starszy pojazd, tym słabsza moc akumulatora. Dzieje się tak na skutek korozji i zasiarczenia, które zaburzają prawidłowe ładowanie. Kierowcy powinni regularnie sprawdzać jego sprawność i stan naładowania.
Autor: .
Źródło: Johnson Controls
Źródło: Johnson Controls
0
Komentarze do:Cztery główne przyczyny awarii akumulatorów
Dodaj komentarz
- Podobne
- Jak zachować bezpieczeństwo podczas burz?
- O czym należy pamiętać wyjeżdżając na ferie zimowe za granicę?
- Czemu nie należy przewozić sprzętu narciarskiego luzem?
- Sezon na łańcuchy. Co warto wiedzieć i jak jeździć?
- Bezpieczna jazda zimą
- Górskie drogi wyzwaniem dla kierowców
Jeep Compas II w nowej odsłonie
LOCA Bikes - dobre bo krajowe!
Rolls-Royce Dawn przepych kontrolowany!
Klopsik - wiecznie uśmiechnięty pies!
BMW Badanie rynku Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo na drodze Bezpieczeństwo w podróży Bezpieczna podróż Bezpieczna podróż ze zwierzakiem Gadżety Impreza Kobieta Kobieta za kierownicą Odjechane Podróże Policja Prawo Prawo jazdy Przepisy Rower Rowerzyści
Więcej »