Czemu nie należy przewozić sprzętu narciarskiego luzem?
Dodano: 25. 01. 2014
Tagi: Bezpieczeństwo, Kobieta, Kobieta za kierownicą, Bezpieczna podróż, Narty, Zima
Tagi: Bezpieczeństwo, Kobieta, Kobieta za kierownicą, Bezpieczna podróż, Narty, Zima
Przewożenie sprzętu narciarskiego wewnątrz samochodu, bez odpowiedniego zamocowania, może w razie wypadku przynieść katastrofalne skutki - wynika z testów zderzeniowych przeprowadzonych przez niemiecki automobilklub ADAC. Bezpieczeństwo wyraźnie zwiększyć może użycie pierścieni mocujących albo przewóz sprzętu na dachu samochodu.
Testy ADAC, niemieckiego klubu zrzeszającego obecnie ponad 17 mln pasjonatów motoryzacji, przeprowadzono w dwóch wariantach. W pierwszym sprzęt narciarski (m.in. buty, kask i narty) pozostawiono luzem i praktycznie w żaden sposób nie zabezpieczono. W drugim natomiast sprzęt został odpowiednio przymocowany.
Zobacz także: Na ferie samochodem do Słowacji, Francji, Austrii i Włoch - co warto wiedzieć? »
Wyniki pierwszego testu zderzeniowego (przy prędkości 50 km/h) pokazały, jak niebezpieczne może być przewożenie narciarskiego osprzętu wewnątrz auta luzem. Przy uderzeniu w ścianę poszczególne elementy „fruwały” po całym pojeździe. Szczególnie podatne na uszkodzenia były głowy umieszczonych z przodu samochodu manekinów.
Jak tłumaczą eksperci ADAC, niezabezpieczony obiekt ważący realnie np. 20 kg w trakcie takiego testu uderza z siłą nawet jednej tony. W przypadku podobnego zderzenia z udziałem człowieka najprawdopodobniej, oprócz urazów głowy, doszłoby również do – spowodowanych przez sprzęt narciarski – uszkodzeń innych części ciała, w tym kręgów lędźwiowych oraz kręgosłupa.
Jak zadbać o bezpieczeństwo?
Drugi test zderzeniowy wypadł zdecydowanie lepiej. Przy odpowiednim zabezpieczeniu w momencie uderzenia sprzęt praktycznie pozostaje w miejscu.
„Testy ADAC dokładnie pokazały, jak źle może skończyć się przewóz luzem sprzętu zimowego. Warto więc zadbać o dobre umocowanie ładunku. Buty narciarskie można umieścić np. na podłodze za siedzeniem kierowcy. W przypadku nart czy deski snowboardowej warto z kolei użyć pierścieni mocujących” – mówi Jacek Radosz, ekspert polskiej firmy Taurus, specjalizującej się w produkcji oraz dystrybucji m.in. bagażników dachowych i innego sprzętu ułatwiającego transport.
Alternatywnym i bardziej wygodnym rozwiązaniem jest przewóz sprzętu na dachu pojazdu – za pomocą boxu dachowego, do którego można załadować nie tylko narty, ale także inne bagaże, albo specjalnego uchwytu narciarskiego, stworzonego do transportu nart i snowboardów.
Zobacz także: Podróżujesz po Europie zimą? Sprawdź gdzie obowiązują zimowe opony. »
„Jeśli posiadamy stosunkowo małe auto lub zamierzamy wyjechać w kilka osób, to zakup bagażnika będzie rozsądnym wyjściem i zapewniającym właściwie w stu procentach bezpieczeństwo” – dodaje Radosz.
Na rynku dostępnych jest wiele modeli boxów dachowych i uchwytów narciarskich. Różnią się – jak wyjaśnia ekspert Taurusa – głównie pojemnością, jakością wykonania, komfortem użytkowania i tym samym również ceną. W przypadku boxów koszt oscyluje w granicach od ok. 600 do 6000 zł. Tańszą opcją są natomiast uchwyty narciarskie – solidny bagażnik tego typu można kupić już za sto kilkadziesiąt złotych.
Testy ADAC, niemieckiego klubu zrzeszającego obecnie ponad 17 mln pasjonatów motoryzacji, przeprowadzono w dwóch wariantach. W pierwszym sprzęt narciarski (m.in. buty, kask i narty) pozostawiono luzem i praktycznie w żaden sposób nie zabezpieczono. W drugim natomiast sprzęt został odpowiednio przymocowany.
Zobacz także: Na ferie samochodem do Słowacji, Francji, Austrii i Włoch - co warto wiedzieć? »
Wyniki pierwszego testu zderzeniowego (przy prędkości 50 km/h) pokazały, jak niebezpieczne może być przewożenie narciarskiego osprzętu wewnątrz auta luzem. Przy uderzeniu w ścianę poszczególne elementy „fruwały” po całym pojeździe. Szczególnie podatne na uszkodzenia były głowy umieszczonych z przodu samochodu manekinów.
Jak tłumaczą eksperci ADAC, niezabezpieczony obiekt ważący realnie np. 20 kg w trakcie takiego testu uderza z siłą nawet jednej tony. W przypadku podobnego zderzenia z udziałem człowieka najprawdopodobniej, oprócz urazów głowy, doszłoby również do – spowodowanych przez sprzęt narciarski – uszkodzeń innych części ciała, w tym kręgów lędźwiowych oraz kręgosłupa.
Jak zadbać o bezpieczeństwo?
Drugi test zderzeniowy wypadł zdecydowanie lepiej. Przy odpowiednim zabezpieczeniu w momencie uderzenia sprzęt praktycznie pozostaje w miejscu.
„Testy ADAC dokładnie pokazały, jak źle może skończyć się przewóz luzem sprzętu zimowego. Warto więc zadbać o dobre umocowanie ładunku. Buty narciarskie można umieścić np. na podłodze za siedzeniem kierowcy. W przypadku nart czy deski snowboardowej warto z kolei użyć pierścieni mocujących” – mówi Jacek Radosz, ekspert polskiej firmy Taurus, specjalizującej się w produkcji oraz dystrybucji m.in. bagażników dachowych i innego sprzętu ułatwiającego transport.
Alternatywnym i bardziej wygodnym rozwiązaniem jest przewóz sprzętu na dachu pojazdu – za pomocą boxu dachowego, do którego można załadować nie tylko narty, ale także inne bagaże, albo specjalnego uchwytu narciarskiego, stworzonego do transportu nart i snowboardów.
Zobacz także: Podróżujesz po Europie zimą? Sprawdź gdzie obowiązują zimowe opony. »
„Jeśli posiadamy stosunkowo małe auto lub zamierzamy wyjechać w kilka osób, to zakup bagażnika będzie rozsądnym wyjściem i zapewniającym właściwie w stu procentach bezpieczeństwo” – dodaje Radosz.
Na rynku dostępnych jest wiele modeli boxów dachowych i uchwytów narciarskich. Różnią się – jak wyjaśnia ekspert Taurusa – głównie pojemnością, jakością wykonania, komfortem użytkowania i tym samym również ceną. W przypadku boxów koszt oscyluje w granicach od ok. 600 do 6000 zł. Tańszą opcją są natomiast uchwyty narciarskie – solidny bagażnik tego typu można kupić już za sto kilkadziesiąt złotych.
Autor: .
Źródło: Informacja prasowa
Źródło: Informacja prasowa
0
Komentarze do:Czemu nie należy przewozić sprzętu narciarskiego luzem?
Dodaj komentarz
- Podobne
- Podróżujesz po Europie zimą? Sprawdź gdzie obowiązują zimowe opony.
- Klapki a bezpieczeństwo podróżowania
- O czym należy pamiętać wyjeżdżając na ferie zimowe za granicę?
- Jak znaleźć towarzysza podróży godnego zaufania?
- Panienka z okienka czy demon prędkości?
- Na ferie samochodem do Słowacji, Francji, Austrii i Włoch - co warto wiedzieć?
Jeep Compas II w nowej odsłonie
LOCA Bikes - dobre bo krajowe!
Rolls-Royce Dawn przepych kontrolowany!
Klopsik - wiecznie uśmiechnięty pies!
BMW Badanie rynku Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo na drodze Bezpieczeństwo w podróży Bezpieczna podróż Bezpieczna podróż ze zwierzakiem Gadżety Impreza Kobieta Kobieta za kierownicą Odjechane Podróże Policja Prawo Prawo jazdy Przepisy Rower Rowerzyści
Więcej »