2+1 - sposób na poprawę bezpieczeństwa
Donald Tusk ochoczo przypominał nam, że Polska jest w budowie, że będzie lepiej i generalnie zielona wyspa. Ziemia obiecana okazała się być w Brukseli a w kraju nadal jak było tak jest. Od czego mamy nową ekipę i kolejne zapowiedzi ułatwień dla kierowców. "Rzeczpospolita" informuje, że otrzymamy 3,8 tys. km dróg w bezkolizyjnym systemie 2+1. Na budowę nowych odcinków raczej nie mamy co liczyć, najprawdopodobniej przebudowane a raczej przemalowane zostaną już istniejące.
Inspiracją był system doskonale funkcjonujący w Szwecji, należy jednak pamiętać że powierzchnia tego kraju jest zdecydowanie większa niż Polski przy mniejszej ilości mieszkańców a co za tym idzie natężeniu ruchu. Koncepcja 2+1 polega na tym, że w obrębie jednej jezdni powstają trzy pasy ruchu: dwa w jedną stronę i jeden w drugą, na przemian co 0,5 - 1,5 kilometra. Nie ma poboczy, ale kierowcy zyskują wyższy poziom bezpieczeństwa i swobody ruchu.
Od lat najwięcej wypadków wydarza się na drogach jednojezdniowych z dwoma kierunkami ruchu - ponad 80 procent. Jedną z głównych przyczyn wypadków występujących na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych należą jest nieprawidłowe wyprzedzanie. Dlatego szczególnie ważne jest zastosowanie separacji kierunków ruchu, aby wyeliminować lub zminimalizować najcięższe w skutkach zdarzenia drogowe. Gwarancja cyklicznej możliwości realizacji manewru wyprzedzania, bez oddzielenia kierunków ruchu nie wykorzysta w pełni sprawności tego przekroju. Nieodzowna jest też separacja ruchu pieszych i rowerzystów - niechronionych uczestników ruchu drogowego - od przemieszczających się pojazdów.
Nie będzie to jednak nowośc w naszym kraju. Odcinki w systemie 2+1 to na przykład obwodnica Mragowa, Siedlc czy Olecka.
Inspiracją był system doskonale funkcjonujący w Szwecji, należy jednak pamiętać że powierzchnia tego kraju jest zdecydowanie większa niż Polski przy mniejszej ilości mieszkańców a co za tym idzie natężeniu ruchu. Koncepcja 2+1 polega na tym, że w obrębie jednej jezdni powstają trzy pasy ruchu: dwa w jedną stronę i jeden w drugą, na przemian co 0,5 - 1,5 kilometra. Nie ma poboczy, ale kierowcy zyskują wyższy poziom bezpieczeństwa i swobody ruchu.
Nie będzie to jednak nowośc w naszym kraju. Odcinki w systemie 2+1 to na przykład obwodnica Mragowa, Siedlc czy Olecka.
Autor: K. Szreder
0
Komentarze do:2+1 - sposób na poprawę bezpieczeństwa
Dodaj komentarz
- Podobne
- Podróżujesz po Europie zimą? Sprawdź gdzie obowiązują zimowe opony.
- Jak zachować bezpieczeństwo podczas burz?
- Klapki a bezpieczeństwo podróżowania
- Kamery zegary i system sterowania ruchem
- Lumos - nowoczesny i praktyczny kask rowerowy
- Twój 1% podatku pozwala robić wielkie rzeczy!
Jeep Compas II w nowej odsłonie
LOCA Bikes - dobre bo krajowe!
Rolls-Royce Dawn przepych kontrolowany!
Klopsik - wiecznie uśmiechnięty pies!
BMW Badanie rynku Bezpieczeństwo Bezpieczeństwo na drodze Bezpieczeństwo w podróży Bezpieczna podróż Bezpieczna podróż ze zwierzakiem Gadżety Impreza Kobieta Kobieta za kierownicą Odjechane Podróże Policja Prawo Prawo jazdy Przepisy Rower Rowerzyści
Więcej »